apply4residency
Search
Close this search box.

شرایط مهاجرت به پرتغال (2022) | مزایا و معایب + شرایط

مهاجرت به پرتغال

در این نوشته شما میخوانید:

چه کسانی به ویزای پرتغال نیاز دارند؟ در بخش راهنمای مهاجرت به پرتغال همه نکاتی که باید بدانید، از انواع ویزا گرفته تا اقامت را پوشش داده خواهد شد. اگر پرتغال را به‌عنوان مقصد نهایی مهاجرت خود انتخاب کرده‌اید، باید بدانید آیا برای اقامت در این کشور به ویزا یا مجوز اقامت نیاز دارید یا خیر. قوانین مهاجرت بسته به ملیت، هدف اقامت و مدت‌زمان مورد نظر برای سکونت در پرتغال متفاوت است. در ادامه به بررسی شرایط مهاجرت به پرتغال از طریق استارتاپ می­پردازیم.

همچنین برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به این کشور از طریق کارآفرینی، میتوانید به صفحه ویزای استارتاپ پرتغال مراجعه کنید.

 

دلایل اصلی افزایش تقاضا برای مهاجرت به پرتغال

پیش از آشنایی با شرایط اقامت در کشور پرتغال باید بدانید این کشور با آب‌وهوای گرم، غذای خوب و خدمات باکیفیت، مکانی محبوب برای اغلب مهاجران است. در واقع، بیش از ۶۶۲۰۰۰ نفر از جمعیت فعلی پرتغال متولد خارج از کشور هستند. باید بدانید این افراد حدود ۶. ۵٪ از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. اکثر مهاجران در شهر‌های بزرگ‌تر مانند لیسبون، فارو، ستوبال و پورتو زندگی می‌کنند. با این حال، برزیل مستعمره سابق پرتغال بیشترین جمعیت مهاجر در جهان را دارد. اما امروزه بسیاری از شهروندان چینی و اروپایی (به ویژه از بریتانیا، اوکراین و فرانسه) را در پرتغال زندگی می‌کنند.

پرتغال نیز از سیستم مهاجرتی تقریبا مشابه با سایر کشور‌های اتحادیه اروپا استفاده می‌کند. از آنجایی که، پرتغال یکی از کشور‌های حوزه شینگن محسوب شده و شهروندان اتحادیه اروپا برای مهاجرت به پرتغال یا اقامت در آن با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد. اما، اتباع و افراد ساکن مناطقی غیر از اتحادیه اروپا و حوزه شینگن برای تحصیل، کار یا زندگی در پرتغال به دریافت مجوز‌های خاص نیازمند هستند. علاوه بر این، دولت این کشور یک برنامه طلایی برای دریافت ویزا و مهاجرت تعریف کرده که بر اساس آن سرمایه‌گذاران شانس بیشتری برای فعالیت تجاری و اقامت در پرتغال خواهند داشت.

با توجه به بررسی‌های انجام شده درباره مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال توسط نهاد مهاجرتی سازمان ملل متحد، پرتغال برای مهاجران دسترسی خوبی به خدمات اقامتی، رفاهی و آموزشی فراهم می‌کند. اما فراموش نکنید بر اساس شرایط مهاجرت به پرتغال محدودیت‌های نسبتا زیادی برای فعالیت‌های سیاسی مهاجران در پرتغال وجود دارد. برای مقال، قوانین این کشور اجازه شرکت در انتخاب را برای مهاجران صادر نمی‌کند.

اداره مهاجرت و مرز پرتغال (SEF – Service de Estrangeiros e Fronteiras) مسئول اصلی برنامه‌های مهاجرتی پرتغال است.

 

چه کسانی به ویزای پرتغال نیاز دارند؟

پرتغال مانند بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا دارای سیستم مهاجرت و صدور ویزای دو لایه است. قوانین این بخش بستگی به این مورد دارد که آیا شما یک شهروند اتحادیه اروپا/EFTA هستید یا در کشوری ثالث زندگی می‌کنید.

· اتباع اتحادیه اروپا/EFTA

پرتغال یکی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است و به همه شهروندان اتحادیه اروپا/EFTA و همچنین برخی از اعضای خانواده و بستگان آنها اجازه مهاجرت به پرتغال بدون ویزا را می‌دهد، حتی اگر خود آنها ساکن اتحادیه اروپا نباشند. اتباع اتحادیه اروپا می‌توانند به مدت سه ماه با هدف یافتن شغل یا راه‌اندازی یک تجارت وارد این کشور شوند. مزیت دیگر این است که پس از استخدام، اتباع اتحادیه اروپا از حقوقی مشابه کارگران پرتغالی برخوردارند.

برای آشنایی با مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال باید بدانید این کشور بخشی از منطقه شینگن است که از ۲۶ کشور اروپایی تشکیل شده است. هیچ کنترل مرزی بین کشور‌های حوزه شینگن وجود ندارد. شهروندان کشور‌های شینگن می‌توانند آزادانه و بدون پاسپورت از کشوری به کشور دیگر سفر کنند. علاوه بر این، آنها برای ورود به پرتغال تنها به یک مدرک شناسایی نیاز دارند.

بر اساس شرایط اقامت در کشور پرتغال در حالی که شهروندان اتحادیه اروپا/EFTA حق دارند آزادانه به پرتغال سفر کنند، اما اگر اقامت آنها بیش از سه ماه طول بکشد باید درخواست خود را در سازمان مهاجرت ثبت کرده و مجوز دریافت کنند. شهروندان اتحادیه اروپا در صورتی که ۵ سال به صورت مداوم در پرتغال اقامت داشته باشند می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

 

مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال چه می باشد

 

· مهاجرت به پرتغال برای اتباع غیر اتحادیه اروپا/EFTA

اتباع غیر اتحادیه اروپا/EFTA حتی برای اقامت کمتر از سه ماه و مهاجرت به پرتغال نیز به ویزا نیاز دارند مگر اینکه کشورشان با پرتغال توافق نامه امضا کرده باشد. در حال حاضر، ۶۱ کشور توافق نامه‌های مهاجرتی با پرتغال امضا کرده‌اند که به این معنی است که شهروندان آنها برای اقامت کوتاه‌مدتنیازی به ویزا ندارند. استرالیا، کانادا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده از جمله این کشور‌ها هستند.

با این حال، اتباع غیر اتحادیه اروپا/EFTA که مایل به اقامت بیش از سه ماه در خاک این کشور هستند، باید قبل از ورود به پرتغال برای دریافت ویزای ملی طولانی مدت درخواست دهند. این افراد می‌توانند پس از ورود به خاک این کشور و انجام فعالیت‌های تجاری و کاری برای اقامت درخواست دهند. در ادامه معرفی مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال باید بدانید این قوانین شامل حال تمام شهروندان بریتانیا از زمان اجرای برگزیت می‌شود.

 

انواع ویزای پرتغال

بر اساس شرایط مهاجرت به پرتغال سه دسته ویزا وجود دارد:

  • ویزای شینگن یا کوتاه‌مدتکه اعتبار این ویزا تنها ۹۰ روز است.
  • ویزا‌های ملی اقامت موقت که برای اقامت تا یک سال می‌باشد.
  • ویزا‌های ملی Long Stay که به عنوان ویزای اقامت نیز شناخته می‌شود، که برای اقامت بیش از یک سال است.

 

مطلب پیشنهادی: 0 تا 100 اخذ ویزای استارتاپ کانادا 

 

ویزای کوتاه‌مدت برای مهاجرت به پرتغال

ویزای اقامت کوتاه‌مدت یا ویزای شینگن برای اقامت حداکثر ۹۰ روزه تعیین شده که اعتبار این ویزا را تا در هر دوره تا ۱۸۰ روز قابل تمدید است. از این ویزا می‌توان برای مهاجرت به پرتغال با اهداف گردشگری، دیدار‌های خانوادگی، تجاری، کار موقت، حمل‌ونقل فرودگاهی یا سایر موارد اقامت در پرتغال با ماهیت موقت یا فصلی استفاده کرد. مزیت دریافت ویزای کوتاه‌مدت یا شینگن این است که در طول مدت اعتبار آن می‌توانید به تمام کشور‌های حوزه شینگن بدون نیاز به دریافت ویزا مسافرت کنید.

شما باید حداکثر شش ماه و حداکثر ۱۵ روز قبل از سفر خود به این کشور درخواست ویزای شینگن را در سفارت یا کنسولگری پرتغال در کشور خود ارائه دهید.

هزینه کلی برای ویزای کوتاه‌مدت ۸۰ یورو است. هزینه این ویزا برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال، ۴۰ یورو هزینه کاهش یافته است. بر اساس مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال اغلب کشور‌ها ممکن است متقاضی مجبور به پرداخت هزینه خدمات اضافی خواهد بود البته این هزینه معدل نیمی از هزینه دریافت ویزا است. بر اساس شرایط اقامت در کشور پرتغال هزینه خدمات اضافی مهاجرت به پرتغال برای بزرگسالان ۴۰ یورو و برای کودکان بالای شش سال تا زیر ۱۲ سال نیز ۲۰ یورو خواهد بود.

هزینه دریافت ویزای کوتاه‌مدت برای اتباع کشور‌هایی که اتحادیه اروپا با آن‌ها موافقت نامه تسهیل روادید امضا کرده تا ۳۵ یورو کاهش یافته است. باید بدانید شهروندان کشور‌هایی مانند اوکراین، گرجستان، مقدونیه، ارمنستان، مولداوی، آذربایجان، آلبانی، بوسنی، روسیه، مونته نگرو و صربستان از پرداخت این هزینه معاف هستند.

 

گروه‌های معاف از پرداخت هزینه ویزای شینگن در مسیر مهاجرت به پرتغال

دسته‌های زیر از پرداخت هزینه دریافت ویزای شینگن معاف هستند:

  • کودکان زیر شش سال
  • دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و معلمانی که برای مقاصد آموزشی یا تحصیلی به این کشور سفر می‌کنند
  • دانشمندان و محققانی که پرتغال را به عنوان مقصد انجام تحقیقات علمی خود انتخاب کرده‌اند.
  • نمایندگان مؤسسات غیرانتفاعی دارای کمتر از ۲۵ سال سابقه که قصد دارند در رویداد‌های سازماندهی شده توسط سازمان‌های غیردولتی شرکت کنند.
  • اعضای خانواده اتباع اتحادیه اروپا/EFTA

تمام افراد متقاضی دریافت ویزای شینگن موظف به پر کردن فرم اصلی درخواست ویزا هستند.

 

دسته‌بندی ویزای شینگن بر اساس شرایط مهاجرت به پرتغال

در حالت کلی ویزای شینگن را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

· ویزای عمومی کوتاه‌مدت

مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که این ویزای ۹۰ روزه برای مهاجرت به پرتغال با اهداف عمومی مانند گردشگری، دیدار‌های خانوادگی و کار یا تجارت صادر می‌شود. متقاضی دریافت ویزا موظف به ارسال مدارک زیر همراه با فرم درخواست است:

  • شناسه معتبر مانند پاسپورت
  • عکس پاسپورت
  • گواهی بیمه درمانی
  • بر اساس شرایط مهاجرت به پرتغال ارائه مدرکی مبنی بر اینکه می‌توانید از نظر مالی در طول مدت اقامت خود حمایت مالی کنید الزامی است
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • جزئیات محل اقامت به‌عنوان مثال رزرو هتل
  • مدارکی برای تایید ماهیت بازدید متقاضی در صورت وجود، برای مثال جزئیات کنفرانس تجاری یا مدرکی مبنی بر اینکه اعضای خانواده متقاضی در پرتغال زندگی می‌کنند.

 

· ویزای کار فصلی برای مهاجرت به پرتغال

صدور این ویزا به معنی دریافت مجوز کار فصلی در یکی از بخش‌های زیر است:

  • کشاورزی، جنگلداری، شکار یا ماهیگیری
  • مهمان‌داری
  • صنایع غذایی، مشروبات الکلی یا تنباکو
  • خرده فروشی
  • ساخت‌وساز
  • حمل‌ونقل زمینی

 

تنها در صورت ارسال مدارک زیر درخواست شما معتبر خواهد بود:

  • شناسه معتبر
  • عکس پاسپورت
  • بیمه درمانی معتبر
  • مدرکی مبنی بر اینکه می‌توانید از نظر مالی در طول مدت اقامت خود حمایت مالی کنید
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • متقاضی مهاجرت به پرتغال باید جاب آفر یا قرارداد کار فصلی از یک کارفرمای معتبر پرتغالی داشته باشد.
  • موظف به رعایت تمام الزامات ذکر شده در قانون ملی برای مشاغل تحت نظارت هستید.
  • جزئیات اسکان

 

· ویزای ترانزیت فرودگاهی

برای درک مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال باید بدانید این ویزا به این منظور صادر می‌شود تا امکان عبورومرور در محدوده بین‌المللی یک فرودگاه به فرودگاه دیگر بدون ورود به منطقه شینگن فراهم شود. بر اساس شرایط اقامت در کشور پرتغال دریافت این ویزا برای همه مسافرانی که در فرودگاه یکی از کشور‌های حوزه شینگن تغییر پرواز می‌دهند اجباری است مگر اینکه از طرف دولت پرتغال معاف از دریافت این ویزا باشد.

متقاضی موظف است که مدارک زیر را برای تکمیل درخواست خود ارسال کند:

  • شناسنامه معتبر
  • عکس پاسپورت
  • ویزای ورود برای کشور مقصد، در صورت وجود
  • مدرکی دال بر تمکن مالی و توانایی تأمین مخارج زندگی برای مدت اقامت در کشور مقصد (صورتحساب بانکی، قرارداد کاری و…)
  • رزرو بلیط رفت و برگشت

 

ویزای اقامت موقت پرتغال

ویزای اقامت موقت در حقیقت ویزای ملی برای مهاجرت به پرتغال است که به شما امکان می‌دهد تا یک سال در پرتغال بمانید. ویزا اجازه ورود چندگانه را برای برای متقاضی فراهم می‌کند، به این معنی که شما می‌توانید در طول مدت اعتبار ویزا برای مدت کوتاهی پرتغال را ترک کرده و دوباره بازگردید.

همه اتباع کشور‌های ثالثی که بیش از ۹۰ روز و کمتر از یک سال در پرتغال می‌مانند، به ویزای اقامت موقت نیاز دارند. اعضای خانواده متقاضی (همسر، فرزندان تحت تکفل، فرزندان خوانده، والدین، یا خواهر و برادر خردسال تحت تکفل) ساکنان پرتغال و سایر اتحادیه اروپا/ اتباع EFTA از این قانون معاف هستند.

مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که متقاضی باید درخواست ویزا را در سفارت یا کنسولگری پرتغال در کشور خود ارسال کند. مقامات بخش مهاجرت پرتغال برای تصمیم‌گیری درباره تأیید درخواست متقاضی برای دریافت ویزای موقت به مهلت ۳۰ روزه قبل از تاریخ سفر متقاضی به این کشور نیاز دارند. اما در شرایط مهاجرت به پرتغال برای ارسال درخواست از چندین ماه قبل نیز وجود دارد. توصیه می‌کنیم که چند ماه قبل از سفر خود درخواست را همراه با مدارک مورد نیاز به سفارت ارسال کنید. هزینه دریافت ویزای اقامت موقت برای مهاجرت به پرتغال ۷۵ یورو است.

 

گروه‌های معاف از پرداخت هزینه ویزا

موارد زیر از پرداخت هزینه معاف هستند:

  • کودکان زیر شش سال
  • فرزندانی که از اعضای خانواده مقیم پرتغال یا ساکنان اتحادیه اروپا/EFTA ساکن پرتغال هستند
  • کسانی که بورسیه تحصیلی توسط نهاد‌های رسمی پرتغال دریافت کرده‌اند
  • پژوهشگران با صلاحیت بالا که فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند
  • بیماران و افراد همراهی که تحت موافقت نامه‌های همکاری در زمینه بهداشت به پرتغال سفر می‌کنند.

 

الزامات و اسناد شرکت در برنامه مهاجرت به پرتغال

یکی از مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که برای تمامی ویزا‌های اقامت موقت پرتغال به همراه فرم درخواست تکمیل شده باید موارد زیر را ارائه دهید:

  • گذرنامه یا‌ شناسنامه معتبر دیگر
  • دو قطعه عکس گذرنامه
  • جزئیات بلیط رفت و برگشت سفر
  • بیمه درمانی معتبر
  • ارائه مدارک معتبر مبنی از عدم سابقه جنایی یا کیفری به مقامات اداره مهاجرت پرتغال
  • مدرک اقامت
  • مدرکی مبنی بر اینکه شما می‌توانید از نظر مالی در طول مدت اقامت خود حمایت مالی کنید

 

همه چیز درباره ویزای استارتاپ انگلیس در سال 2022 

 

بررسی انواع ویزا‌های موقت پرتغال

در زیر اطلاعات خاصی در مورد شرایط اقامت در کشور پرتغال انواع مختلف ویزا‌های اقامت موقت برای مهاجرت به پرتغال آمده است.

 

ویزای کار موقت

اعتبار این ویزا بین ۹۰ روز تا یک سال است و می‌توانید برای انجام کار‌های فصلی، کار‌های موقت، خود اشتغالی، کارآفرینی، کار‌های آزاد، پروژه‌های علمی و آکادمیک، فعالیت‌های ورزشی آماتوری یا حرفه‌ای و به عنوان نیروی کاری ماهر از آن استفاده کنید.

مدارک اضافی مورد نیاز شامل:

  • قرارداد کار یا قرارداد خدمات
  • نامه‌ای از موسسه آکادمیک یا تحقیقاتی که ماهیت کار را به تفصیل شرح می‌دهد، اگر ویزا برای انجام تحقیقات علمی یا دانشگاهی باشد
  • رعایت تمام قوانین مربوط به مشاغل تحت نظارت دولت پرتغال الزامی است
  • سند صادر شده توسط فدراسیون یا انجمن ورزشی، در صورتی که ویزا برای مقاصد ورزشی آماتور باشد

 

ویزای تحصیلی برای مهاجرت به پرتغال

اعتبار ویزای تحصیلی برای دوره‌های مختلف بین ۹۰ روز تا یک سال متغیر است. این ویزا شامل تحصیلات متوسطه، تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس می‌شود. مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که علاوه بر مدارک عمومی، باید تاییدیه‌ای ارائه کنید که در یک دوره تحصیلی در یک موسسه آموزشی معتبر پرتغال پذیرفته شده‌اید، باید مدارکی ارائه شود که به دولت پرتغال اطمینان دهد اقامت متقاضی در خاک این کشور پس از مهاجرت به پرتغال بیش از یک سال طول نمی‌کشد.

 

آموزش حرفه‌ای، کارآموزی یا ویزای داوطلبانه

بر اساس شرایط اقامت در کشور پرتغال این ویزای موقت برای شرکت در هر نوع آموزش حرفه‌ای، کارآموزی بدون حقوق، یا داوطلب شدن برای یک مؤسسه خیریه یا سازمان غیردولتی مستقر در پرتغال صادر می‌شود. علاوه بر مدارک عمومی، باید مدارک لازم مبنی بر انجام این فعالیت‌ها را برای یک دوره زمانی بین ۳ تا ۱۲ ماه ارائه دهید، به عنوان مثال جزئیات دوره‌های آموزشی یا نامه‌ای از سازمانی که فعالیت خود را تحت نظارت آن انجام خواهید داد.

 

ویزای درمان پزشکی

این ویزا برای درمان پزشکی شما در داخل بخش خدمات درمانی و بهداشتی پرتغال یا همراهی یکی از اعضای خانواده تحت درمان صادر می‌شود. باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گزارش پزشکی برای فردی که تحت درمان است، به عنوان مثال از یک پزشک یا متخصص در کشور خود بیمار
  • اثبات درمان توسط خدمات پزشکی در پرتغال
  • اثبات رابطه خانوادگی برای صدور مجوز همراهی اعضای خانواده

 

شرایط اقامت در کشور پرتغال را بدانید

 

ویزای انتقال و جابجایی جوانان برای مهاجرت به پرتغال

این ویزا برای تسهیل مهاجرت به پرتغال افرادی از ۹ کشور صادر می‌شود و اجازه اقامت تا ۱۲ ماه را برای اهدافی مانند تحصیل، آموزش، کارآموزی داوطلبانه و تبادل فرهنگی می‌دهد. مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که صدور این ویزا برای افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله امکان‌پذیر است (محدودیت سنی بالای ۳۵ سال برای کانادا، ۳۱ سال برای استرالیا و پرو، بدون محدودیت سنی برای ایالات متحده).

شرایط مهاجرت به پرتغال و معیار‌های دقیق برای صدور این ویزا بین کشور‌ها با یکدیگر متفاوت است. بسیاری از توافق نامه‌ها تصریح می‌کنند که دارندگان این ویزا می‌توانند حداکثر شش ماه کار با حقوق انجام دهند.

 

ویزای خود پشتیبانی

ویزای خود پشتیبانی برای افرادی در سن کار یا بازنشستگان که می‌توانند تمکن مالی خود برای اقامت ۱۲ ماهه در پرتغال را ثابت کنند صادر می‌شود. باید شواهدی مانند صورت‌حساب بانکی یا مدرک پس‌انداز ارائه شود. با این حال، این ویزا معمولا در شرایط استثنایی اعطا می‌شود و متقاضی باید جزئیاتی در مورد دلیل خود برای اقامت موقت در پرتغال ارائه دهد.

 

ویزای مذهبی

این ویزا در حقیقت برای شرکت در دوره آموزش مذهبی یا تحصیل در یک مؤسسه یا انجمن مذهبی مطرح صادر می‌شود. شما باید مدرکی مبنی بر فعالیت، مانند نامه‌ای از سازمان مذهبی ارائه دهید.

 

ویزای طولانی‌مدت برای مهاجرت به پرتغال

ویزای اقامت طولانی مدت برای مهاجرت به پرتغال معمولا به عنوان ویزای اقامت نیز شناخته می‌شود، این ویزای ملی پرتغال برای اقامت بیش از یک سال است. پس از دریافت این ویزا، برای اجازه اقامت باید به اداره مهاجرت پرتغال (SEF) درخواست دهید.

برای اینکه بدانید چه کسی به این ویزا نیاز دارد و کجا باید درخواست خود را ثبت کند و با مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال آشنا شوید کافی نگاهی به دستورالعمل ویزای موقت بیاندازید زیرا این دو ویزا مشابه هستند. با این حال، شرایط مهاجرت به پرتغال و مهلت ارسال درخواست این دو برنامه با هم متفاوت است (در این برنامه مهلت درخواست به جای ۳۰ روز به ۶۰ روز افزایش یافته است) و هزینه آن گران‌تر است (۹۰ یورو). گروه‌های معاف از پرداخت هزینه در این برنامه نیز مشابه برنامه ویزای موقت است.

 

الزامات و اسناد عمومی برای شرکت در این برنامه

برای تمام درخواست‌های ویزای اقامت پرتغال باید مدارک زیر را همراه با فرم درخواست تکمیل شده ارائه دهید:

  • گذرنامه یا شناسنامه معتبر
  • دو قطعه عکس گذرنامه
  • گواهی بیمه درمانی
  • ارائه مدارک تایید‌کننده عدم سوء پیشینه به مقامات اداره مهاجرت پرتغال
  • مدرک اقامت
  • مدرکی مبنی بر اینکه شما می‌توانید از نظر مالی در طول مدت اقامت خود حمایت مالی کنید

در زیر اطلاعات تکمیلی در مورد انواع خاص ویزای اقامت طولانی مدت و مهاجرت به پرتغال آمده است.

 

ویزای کاری برای مهاجرت به پرتغال

این ویزا برای انجام برای هر کار طولانی‌مدت یا دائمی بیش از یک سال است. اسناد اضافی که باید ارائه دهید شامل موارد زیر است:

  • قرارداد کار یا قرارداد خدمات
  • بر اساس شرایط اقامت در کشور پرتغال اگر این ویزا برای کار‌های تحقیقاتی یا دانشگاهی صادر شده باشد باید نامه‌ای به سفارت تحویل دهید که در این نامه مؤسسه آکادمیک یا تحقیقاتی موقعیت شغلی را به دقت تعریف کرده باشد.
  • رعایت تمام قوانین تعیین شده از سوی دولت پرتغال در مورد مشاغل موجود در برنامه
  • برای ویزا‌های ورزشکاری باید سندی از سوی فدراسیون یا باشگاه ورزشی به اداره مهاجرت ارائه شود.

 

ویزای تحصیلی

یکی از مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که این ویزا برای شرکت در دوره‌های تحصیلی اعطا می‌شود که بیش از یک سال طول می‌کشند و شامل تمام سطوح تحصیلی از دبیرستان به بالا می‌شود. باید مدرکی مبنی بر پذیرش در دوره یا مدرسه مانند نامه رسمی از یک مؤسسه معتبر. برای دوره‌های آکادمیک سطح بالاتر ارائه دهید. به‌علاوه، ممکن است ارائه شواهد نشان دهنده اینکه واجد شرایط پذیرش در دانشگاه یا مؤسسه آموزشی هستید الزامی باشد.

 

آموزش حرفه‌ای، کارآموزی یا ویزای داوطلبانه

برای متقاضیان مهاجرت به پرتغال به منظور شرکت هر نوع دوره آموزش حرفه‌ای، کارآموزی بدون حقوق یا داوطلبی برای یک مؤسسه خیریه یا سازمان غیردولتی مستقر در پرتغال که بیش از ۱۲ ماه طول می‌کشد ویزای طولانی مدت صادر می‌شود. علاوه بر الزامات عمومی، باید جزئیات کاملی از محل کار خود از جمله نامه پذیرش و مدت زمان برنامه را ارائه دهید.

 

مهاجرت به پرتغال؛ ویزای تجمیع خانواده

بر اساس شرایط مهاجرت به پرتغال اعضای خانواده ساکنان مناطق غیر اتحادیه اروپا/EFTA در پرتغال اگر خودشان نیز از خارج از اتحادیه اروپا باشند باید برای ویزای اتحاد مجدد خانواده درخواست دهند. برخی اعضای خانواده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم می‌توانند از این ویزا استفاده کنند.

  • همسران و شرکای قانونی شناخته شده
  • فرزندان وابسته، از جمله فرزندان خوانده و فرزندان همسر/شریک
  • والدین وابسته، از جمله والدین همسر
  • هر گونه خواهر و برادر کوچک وابسته

مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال در این برنامه این است که باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اطلاعیه مربوط به مجوز اتحاد مجدد خانواده توسط سرویس مهاجرت پرتغال (SEF)
  • ارائه مدارک تأیید‌کننده روابط خانوادگی مانند سند ازدواج یا شناسنامه الزامی است.

 

ویزای بازنشستگی

ویزای بازنشستگی در حقیقت مجوز اقامت طولانی مدت و مهاجرت به پرتغال است و برای افرادی صادر می‌شود که بدون کار یا استفاده از خدمات رفاهی پرتغال قادر به تأمین مالی طولانی مدت خود هستند. این افراد می‌توانند افرادی باشند که در سن کار یا بازنشستگی هستند.

برای دریافت این ویزا، باید شواهدی مبنی بر درآمد یا پس انداز خود را نشان دهید که تایید می‌کند از عهده تأمین مخارج زندگی طولانی مدت در پرتغال بر می‌آیید. در این برنامه برای اقامت طولانی مدت متقاضی موظف به ارائه گواهی یا تاییدیه از سازمان‌ها یا انجمنهای مذهبی است.

 

مهاجرت به پرتغال؛ طرح ویزای طلایی

هدف اصلی از طراحی ویزای طلایی تسهیل مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی به پرتغال است. بر اساس شرایط اقامت در کشور پرتغال افرادی که اتباع یا ساکن کشور‌هایی غیر از اتحادیه اروپا هستند با خرید ملک یا سرمایه‌گذاری در پرتغال شانس خود را برای دریافت ویزا و اقامت این کشور افزایش می‌دهند. این طرح تنها برای شهروندان کشور‌های خارج از اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. در صورتی که متقاضی تمام پیش شرط‌ها را داشته باشد می‌تواند برای دریافت اقامت و شهروندی پرتغال اقدام کند.

 

پناهجویان و پناهندگان در پرتغال

مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که پرتغال مطابق با به رسمیت شناختن کنوانسیون ژنو ۱۹۵۱ در مورد حمایت از پناهندگان، درخواست پناهندگی را به افراد تحت تعقیب که از کشور‌های دیگر فرار می‌کنند را بررسی و تأیید کرده و به آن‌ها ویزای پناهندگی اعطا می‌کند.

بر اساس پایگاه داده پناهندگی شورای اروپا در سال ۲۰۱۹، ۱۸۴۹ درخواست پناهندگی در پرتغال وجود داشته است که تنها به ۳۲. ۷ درصد از متقاضیان وضعیت پناهندگی یا حمایت اضطراری برای مهاجرت به پرتغال داده شده است.

هر کسی می‌تواند در پرتغال درخواست پناهندگی بدهد. شما باید از طریق SEF یا پلیس پرتغال درخواست دهید. اثر انگشت و عکس شما برای ارسال همراه با درخواست الزامی است.

بر اساس شرایط مهاجرت به پرتغال اگر هنگام ورود از مرز پرتغال درخواست پناهندگی بدهید، تا زمانی که مقامات مهاجرت پرتغال در مورد درخواست شما تصمیم اولیه بگیرند، در یک مرکز اقامتی مرزی سکونت خواهید داشت. این دوره اقامتی ممکن است ۷ روز طول بکشد. اگر درخواست در این مرحله رد شود، شما به کشور خود منتقل خواهید شد اما چهار روز فرصت دارید تا نسبت به تصمیم دولت درخواست تجدید نظر بدهید.

اگر در داخل پرتغال درخواست پناهندگی بدهید، به یک مرکز اقامتی فرستاده می‌شوید و در زمان مناسب توسط کارکنان SEF با حضور مترجم مصاحبه انجام می‌شود. SEF در مورد درخواست شما تصمیم خواهد گرفت. تصمیمات مثبت به این معنی است که متقاضیان اجازه اقامت موقت شش ماهه دریافت می‌کنند که طی این دوره می‌توانند کار و تحصیل خود را انجام داده و خدمات و حمایت‌های اجتماعی استفاده کنند. مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که تصمیمات منفی به این معنی رد درخواست پناهندگی و مهاجرت به پرتغال است که متقاضیان باید ظرف ۲۰ روز پرتغال را ترک کنند. در چنین شرایطی متقاضی پناهندگی می‌تواند ظرف ۱۵ روز درخواست تجدید نظر کند.

 

نتایج حاصل از موفقیت‌آمیز بودن درخواست پناهندگی

اگر درخواست پناهندگی کامل موفقیت‌آمیز باشد، یکی از موارد زیر را دریافت خواهید کرد:

  • وضعیت پناهندگی و صدور مجوز اقامت ۵ ساله قابل تجدید، مشروط به بررسی مجدد شرایط متقاضی
  • حفاظت فرعی و صدور مجوز اقامت ۳ ساله قابل تجدید، مشروط به بررسی وضعیت فعلی متقاضی

 

اقامت و تابعیت پرتغال

طیف دستورالعمل و شرایط مهاجرت به پرتغال هرکسی که از خارج از اتحادیه اروپا/EFTA به پرتغال سفر می‌کند و بیش از سه ماه اقامت در این کشور اقامت داشته باشد باید برای دریافت مجوز اقامت از SEF درخواست دهد. مجوز‌های اقامت در پرتغال در حقیقت موقتی بوده و تنها برای یک سال اعتبار دارند. پس از آن متقاضی برای ادامه زندگی یا کار موظف به تمدید اعتبار ویزا است. مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال این است که شهروندان اتحادیه اروپا برای اقامت بیش از سه ماه در پرتغال نیازمند دریافت ویزا یا مجوز نیستند اما آن‌ها باید در SEF ثبت نام کنند.

اگر پس از مهاجرت به پرتغال پنج سال مداوم در این کشور زندگی کنید می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید. همچنین می‌توانید پس از این دوره برای شهروندی پرتغال درخواست دهید. درخواست شهروندی را می‌توان در شرایط خاصی زودتر از این موعد ارائه کرد، به عنوان مثال، اگر با یک شهروند پرتغالی ازدواج کرده باشید از این مزیت بهره‌مند خواهید شد.

 

مهاجرت به پرتغال؛ ساکنان بریتانیا پس از برگزیت

اگر شما مقیم بریتانیا هستید که پس از پایان دوره‌گذار برگزیت در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ در پرتغال زندگی می‌کنید و قصد دارید در پرتغال بمانید، باید طبق توافقنامه خروج، سند اقامت خود را با مجوز اقامت جدید پرتغال با SEF مبادله کنید.

با این حال، مطمئن شوید که از آخرین اتفاقات و تصمیمات اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا و بریتانیا و همچنین دولت پرتغال آگاه هستید. این مرحله برای اطمینان از اینکه می‌توانید به‌طور قانونی در کشور زندگی و کار کنید ضروری است.

 

شرایط مهاجرت به پرتغال و ورود به کشور

طبق شرایط اقامت در کشور پرتغال اگر پس از مهاجرت به پرتغال کمتر از سه ماه در این کشور اقامت خواهید داشت نیازی به ثبت اقامت خود در پرتغال ندارید. با این حال، اگر بیش از ۹۰ روز اقامت دارید، باید برای دریافت گواهی ثبت (اگر از اتحادیه اروپا/EFTA ) یا اجازه اقامت (اگر خارج از اتحادیه اروپا/EFTA ) از SEF درخواست دهید.

موارد دیگری که پس از ورود به این کشور باید به‌عنوان بخشی از مزایا و معایب مهاجرت به پرتغال در نظر بگیرید عبارتند از:

  • ثبت نام برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی
  • افتتاح حساب بانکی پرتغالی
  • درخواست شماره NIF
  • راه‌اندازی حساب‌های خدماتی و مخابراتی

 

نحوه بررسی درخواست‌ها و شکایت مربوط به برنامه مهاجرت به پرتغال

اگر می‌خواهید علیه تصمیم مقامات مهاجرت پرتغال اعتراض کنید، می‌توانید:

  • ظرف ۱۵ روز پس از تصمیم به SEF شکایت کنید و دلایل نارضایتی خود را بیان کنید.
  • ظرف ۳۰ روز پس از تصمیم به وزارت امور خارجه (Ministério dos Negócios Estrangeiros (– MNE درخواست تجدید نظر کنید.
  • پرونده را ظرف سه ماه پس از تصمیم نهایی درمورد درخواست مهاجرت به پرتغال به دادگاه ببرید تا از نظر قانونی مخالفت با درخواست شما لغو شود.

این گزینه‌ها مکمل یا نقطه مقابل یکدیگر نیستند. این به این معنی است که شما می‌توانید به عنوان مثال به SEF شکایت کنید و در همان زمان درخواست تجدید نظر در وزارت امور خارجه ارائه دهید.

 

شرایط مهاجرت به پرتغال چه می باشد

 

به راحتی به پرتغال مهاجرت کنید

در سال‌های اخیر تقاضا برای مهاجرت به پرتغال افزایش یافته است. همین امر سبب شده دولت پرتغال دستورالعمل‌ها و قوانین خاصی تدوین کند. اگر شما پرتغال را به‌عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده‌اید بهتر است قبل از ارائه درخواست اطلاعات ذکر شده در این مقاله را با دقت مطالعه کنید. بدون شک این اطلاعات در انتخاب مسیر درست به شما کمک خواهد کرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و مهاجرت به پرتغال میتوانید با مجموعه اپلای 4 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

 

سؤالات متداول

منظور از ویزای طلایی پرتغال چیست؟

دولت پرتغالی طرحی تدوین کرده که بر اساس آن ساکنان کشورهای خارج از حوزه شینگن و اتحادیه اروپا از طریق خرید ملک و سرمایه‌گذاری شانس بیشتری برای مهاجرت به این کشور خواهند داشت.

شرایط برای مهاجرت افراد مقیم بریتانیا به پرتغال چیست؟

با توجه به اینکه پس از تایید طرح برگزیت بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا خارج شده شهروندان این کشور موظف به اجرای دستورالعمل‌های مهاجرتی ساکنان مناطق غیر از اتحادیه اروپا هستند.

شرایط ورود به پرتغال چیست؟

اگر مهاجرت به پرتغال را در برنامه خود دارید باید به این مورد توجه کنید افراد ساکن منطقه اروپا برای ورود به این کشور نیاز به ویزا ندارند اما اگر اقامت آنها بیش از سه ماه طول بکشد باید درخواست خود را در SEF ثبت کنند. اما، متقاضیان خارج از منطقه اتحادیه اروپا حتی برای اقامت 90 روزه نیازمند دریافت ویزا هستند.

روند بررسی شکایات در مورد ویزای پرتغال چگونه است؟

می‌توانید پس از صدور حکم دلایل نارضایتی خود را به SEF ارائه کنید، یا اینکه طی یک ماه درخواست خود را مجددا به وزارت امور خارجه برای تجدیدنظر ارسال کنید.

مزایای مهاجرت و زندگی در پرتغال چیست؟

امنیت شغلی و اجتماعی، عضویت در اتحادیه اروپا و حوزه شینگین، آب‌و‌هوای عالی و بهره‌مندی از رفاه مزایای اصلی مهاجرت به این کشور هستند.

تلگرام
واتساپ
لینکدین
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا Apply4Residency ؟

مشاوره انتخاب مسیر صحیح

تضمین کیفیت خدمات

قیمت و روش پرداخت منصفانه

رزرو وقت مشاوره

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.