apply4residency
Search
Close this search box.

بررسی کامل اقتصاد ایرلند در سال 2023

اقتصاد ایرلند

در این نوشته شما میخوانید:

 سیاری از افراد در اقصی نقاط جهان تعاریف بسیار مثبتی از اقتصاد ایرلند را شنیده‌اند. این کشور دارای اقتصادی باز بوده و در میان حوزه آزادی اقتصادی، جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. می‌توان گفت وضعیت اقتصادی ایرلند مدیون بخش‌های اقتصادی مهم آن از جمله کشاورزی، صید ماهی، گردشگری، تجارت و صنعت است؛ چراکه این کشور توانسته با کمک این بخش‌ها در حوزه صندوق بین‌المللی پول و حوزه بانک جهانی جایگاه چهارم را کسب نماید. جالب است بدانید به واسطه حضور کسب و کار‌های نوین، استارتاپ‌ها و… شرایط اقتصادی ایرلند روز به روز در حال پیشرفت بوده و نرخ بیکاری در این منطقه به شدت در حال کاهش است.

برای کسب اطلاع بیشتر از شرایط راه اندازی استارتاپ در این کشور به صفحه ویزای استارتاپ ایرلند مراجعه کنید. 

 

اقتصاد ایرلند چطور است

 

سیستم اقتصادی ایرلند چگونه است؟

جالب است بدانید اقتصاد ایرلند مختلط است. بر اساس قوانین وضع شده در این کشور، دولت امکان حمایت و پشتیبانی از ابتکار خصوصی در حوزه تجارت و صنعت را خواهد داشت. در واقع دولت کشور ایرلند می‌تواند با ارائه خدمات اساسی، نهاد‌هایی چون ‌ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، صنعت زغال‌سنگ، تولید و توزیع برق و… را اداره نماید. همچنین اقتصاد و سیستم‌های مربوط به آن در این کشور کوچک بوده و با توجه به تجارت رشد خواهد کرد.

بر اساس شواهد می‌توان گفت در دوره ببر سلتیک یعنی فاصله میان سال‌های ۱۹۹۳ الی ۲۰۰۷، این کشور از نظر تجارت رشد بسیار فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد و شرایط اقتصادی ایرلند به طرز شگفت‌انگیزی تغییر یافت. البته لازم به ذکر است در سال ۲۰۰۸ علی رغم وقوع رکورد جهانی، بر اثر وقوع رکود اقتصادی در این منطقه، این کشور فشار بسیار زیادی را متحمل شد که با گذشت زمان تمامی آن‌ها رفع شد. یکی از بخش‌های اقتصادی مهم کشور ایرلند که نقش بسزایی در پیشرفت و رشد منطقه ایفا می‌کند، کشاورزی بوده که حدوداً ۵ میلیون هکتار را به آن اختصاص داده‌اند. در این مساحت محصولاتی چون لبنیات، جو، سیب زمینی، گندم، قارچ و… پرورش داده می‌شود که حدوداً این میزان ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ایرلند را به خود اختصاص داده است.

از دیگر بخش‌های مهم این کشور که در سال ۱۹۹۵ نیز محدودیت‌هایی برای آن اعمال شده بود، صید ماهی بوده که هم اکنون وضعیت مطلوبی داشته و در حیطه کاری خود حدوداً برای ۱۱۰۰۰ نفر موقعیت شغلی ایجاد کرده است. همچنین تاثیر بسیار چشم‌گیری در وضعیت اقتصادی ایرلند داشته است. در این میان به هیچ عنوان نباید اثرات مثبت تجارت را نادیده گرفت؛ چراکه تجارت در این منطقه به وسیله کالا‌های مورد نیاز چون مواد شیمیایی آلی، محصولات پزشکی، محصولات دارویی، کامپیوتر و… میان کشور‌هایی چون آمریکا، بریتانیا، بلژیک، آلمان، فرانسه، اسپانیا و هلند انجام می‌شود که تأثیر بسیار زیادی در رشد و پیشرفت اقتصادی این منطقه ایفا می‌نماید.

شما می‌توانید از خدمات و مشاوره رایگان اخذ ویزای استارتاپ انگلیس مجموعه اپلای 4 نهایت استفاده را ببرید. 

شرایط اقتصادی ایرلند به چه شکل است

 

نرخ تورم ایرلند چقدر است؟

بر اساس آمار به دست آمده در سال ۲۰۰۵ میزان نرخ تورم حدوداً 2.3 درصد بوده که در مقایسه با نرخ‌های گذشته ۴ الی ۵ درصد کاهش داشته است. تورم در تمام بخش‌های یک کشور از جمله مسکن، آب، برق، گاز، بیمه، مراقبت‌های بهداشتی و… اثر داشته و می‌تواند برای قشر ضعیف جامعه بسیار آسیب‌زننده باشد. نرخ پایین تورم در کنار رتبه اقتصادی بالای این کشور دست به دست هم داده‌اند تا با رشد اقتصاد ایرلند، آن را در رده ایده‌آل‌ترین کشورها جهت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار قرار دهند.

همچنین لازم به ذکر است که نرخ تورم قیمت مصرف کننده در ایرلند طی 61 سال گذشته بین 4.5- تا 20.9 درصد تغییر کرده است. با توجه به آمارگیری صورت گرفته توسط اقتصاددانان می‌توان گفت نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۲۱، 2.4 درصد محاسبه شد. در این میان با افزایش نرخ تورم، نرخ یورو نیز دستخوش تغییراتی شده و طی سالیان ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۱ از بهای ۱۰۰ یورو به ۲۱۵۲ یورو تغییر کرده است.

مطلب پیشنهادی:

[irp posts=”9999″ name=”همه چیز درباره زندگی در ایرلند در سال 2023″]

میزان نرخ بیکاری در ایرلند

با توجه به اینکه اقتصاد ایرلند در تمامی زمان‌ها پیشرفت بسیار مطلوبی را تجربه می‌کند، نرخ بیکاری در این منطقه بسیار کم بوده و شرایط اقتصادی ایرلند در بهترین حالت قرار دارد. بر اساس آمارگیری در سال ۲۰۱۲ می‌توان گفت که نرخ بیکاری حدوداً از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافت. کاهش این نرخ در پی رشد وضعیت اقتصادی ایرلند حاصل گشت. همچنین این میزان، کمترین نرخ بیکاری بوده چراکه تعداد افراد بیکار کاهش بسیار چشم‌گیری داشته است.

با توجه به اینکه با آغاز برخی فصول کسب و کار مردمان این منطقه دچار نزول می‌شود، می‌توان گفت این نرخ در سال ۲۰۲۳ به میزان 4.3 در مقایسه با دوره‌های قبل کاهش یافته است. این میزان را می‌توان پایین‌ترین نرخ بیکاری دانست؛ چراکه رونق کسب و کار در حیطه‌های مختلف سبب شده تا از نفرات افراد بیکار به تعداد ۱۶۰۰ نفر کاسته شود. لازم به ذکر است این کاهش جمعیت سبب می‌شود نرخ بیکاری افراد در این منطقه از 10.3به 10.2 تغییر باید. با تمام این تفاسیر امروزه حدوداً ۱۱۶۵۰۰ نفر در این کشور از داشتن کاری مناسب محروم هستند.

 

شرایط اقتصاد ایرلند

پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

صفر تا صد دریافت ویزای استارتاپ هلند

درآمد دولت ایرلند از چه طریقی است؟

در وهله اول می‌بایست نسبت به تعریف درآمد اطلاعاتی را کسب کنید؛ چراکه در غیر این صورت نمی‌توان ارزیابی مناسبی از آن داشت. به تمامی دریافتی‌های دولت یک کشور از جمله ایرلند که از روش‌های مختلف چون مالیات، عوارض، درآمد به دست آمده از شرکت‌های دولتی و خصوصی و… حاصل می‌شود را درآمد می‌گویند. بسیاری از کشور‌ها با دریافت مالیات در موقعیت‌های مختلف میزان درآمد خود را افزایش می‌دهند که این کار امری شایع بوده و در اقصی نقاط جهان در حال وقوع است. برخی از کشور‌ها از جمله ایرلند نیز از طریق روش‌هایی چون خصوصی‌سازی دارایی‌های دولتی و استقراض، کسب درآمد می‌کنند. این امر در ثبات وضعیت اقتصادی ایرلند نیز دخیل است.

بسیاری از کشور‌های مطرح جهان از جمله ایرلند، فرانسه و… برای دریافت مالیات از سیستم Pay-As-You-Earn( PAYE)  استفاده می‌نمایند. استفاده از این روش برای هر قشر از افراد از جمله مردمان عادی، کارفرمایان و… متفاوت بوده و به میزان کارکرد آن‌ها بستگی دارد. برای مثال اگر شما خود اشتغال هستید یعنی از طریق سرمایه‌گذاری، اجاره ملک و… کسب درآمد می‌کنید، باید سالانه اظهارنامه مالیاتی مربوط به خود را تکمیل نموده و تا تاریخ ۳۱ اکتبر این مبلغ را تسویه کنید. این موضوع شرایط اقتصادی ایرلند را در حالت مناسبی قرار می‌دهد.

جالب است بدانید در سال ۲۰۲۱ بر اساس آمار به دست آمده، میزان درآمد دولت کشور ایرلند 98.77 میلیون یورو و هزینه‌های آن حدوداً 105.81 میلیارد یورو بوده است. با استفاده از بخش زیر شما می‌توانید با در نظر گرفتن میزان درآمد خود، درصد پرداخت USC را محاسبه کنید.

  • ۱۲۰۱۲ یورو –5 %
  • ۱۲۰۱۲. ۰۱ یورو – ۲%
  • ۲۱۹۲۰. ۰۱ – 4.5 %
  • ۷۰۰۴۴. ۰۱ یورو – ۸%
  • مشاغل خود اشتغالی در صورت داشتن درآمدی بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ یورو – ۱۱%

پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

[irp posts=”8980″ name=”بررسی فرایند ثبت شرکت در ایرلند | هزینه ها، مدارک و مراحل”]

تولید خالص و ناخالص ایرلند

با توجه به اینکه اقتصاد ایرلند بر اساس کشاورزی، صنعت و خدمات سازمان‌دهی می‌شود می‌توان گفت که بیشترین بخش GDP را حیطه خدمات با کسب ۷۳ درصد از آن خود کرده ‌است. در واقع نه تنها میزان صادرات کشور ایرلند؛ بلکه تمامی کشور‌ها بر اساس مجموع کالا‌های تولید شده در داخل و خارج کشور سنجیده می‌شود. تمامی اقتصاد‌دانان صادرات را به عنوان درصد تولید ناخالص داخلی شناخته و تلاش می‌کنند با سنجیدن این میزان اقتصاد جهانی و وضعیت اقتصادی ایرلندرا ارزیابی نمایند. بر اساس آمار به دست آمده از سال ۲۰۲۲ می‌توان گفت این کشور در حوزه تولید ناخالص داخلی، جایگاه ۳۶ را در مقایسه با ۳۸ کشور کسب نموده ‌است.

شاید شما نیز با واژه اقتصاد بسته آشنا باشید؛ در واقع زمانی از این واژه برای اقتصاد یک کشور استفاده می‌گردد که برنامه‌ریزی‌های آن کاملاً در حوزه کاری خود بوده و به بیانی دیگر انزوای کامل اقتصادی را تجربه می‌کنند. کشور ایرلند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر میزان صادرات آن کمتر از تولید ناخالص داخلی باشد یا به عبارتی حدوداً ۱۵ % باشد، شرایط اقتصادی ایرلند را می‌توان بسته دانست. تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۲۲ افزایش چشم‌گیری داشته و توانسته آمار خود را از ۸۳۵۳۶ میلیون یورو به ۸۸۲۰۹ میلیون یورو برساند.

 

 

شناخت وضعیت اقتصادی ایرلند

احتمالا مطلب زیر هم برایتان مفید خواهد بود: 

راهنمای اخذ ویزای استارتاپ کانادا

وضعیت راه اندازی استارتاپ و کارآفرینی در ایرلند

جالب است بدانید شرایط اقتصادی ایرلند از دیرباز تا کنون در وضعیت مطلوبی قرار داشته و می‌توان این وضعیت را مدیون تلاش مستمر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، میزان وجود استارتاپ‌های متعدد و… دانست. ایرلند به علت نمایان کردن توانایی‌های خود در این امور توانسته به عنوان مرکزی پویا و نوین برای استارتاپ‌های تازه کار محسوب شود. با توجه به آمار به دست آمده از سال ۲۰۱۹ می‌توان گفت این کشور جایگاه مطلوبی بین بهترین کشور‌ها برای تجارت داشته و توانسته جایگاه برتری نسبت به کشور‌هایی چون امارات، ژاپن و… کسب نماید.

دولت این کشور با بهره‌گیری از کمک اکوسیستم، محیط مطلوب، کارآفرینان کوشا، نهاد‌های حمایتی و… توانسته علاوه بر فراهم نمودن بستری مناسب، تعادل خوبی بین کار و زندگی برای این قشر از افراد فراهم نماید. پایتخت کشور ایرلند یعنی دوبلین تأثیر بسزایی در اقتصاد ایرلند داشته و امروزه حدوداً ۲۲۰۰ استارتاپ در این شهر به فعالیت مشغول هستند. بسیاری از افراد که امروزه صاحب ثروت بی‌اندازه شده‌اند، سرآغاز تغییر خود را از این شهر دانسته و بر این باور هستند که حمایت صورت گرفته توسط افراد این شهر توانسته کمک مطلوبی به کسب و کار‌های این منطقه برساند.

کافیست نگاهی به تاریخچه این کشور و پایتخت آن بیندازید تا متوجه فرهنگ راه‌اندازی کسب و کار با حداقل میزان بودجه شوید. امروزه افراد متعددی علاقه‌مند به دریافت ویزای استارتاپ ایرلند هستند؛ چراکه احداث استارتاپ در این کشور به دلایل مختلف از جمله مقرون‌به‌صرفه بودن، حضور افراد ماهر و با انگیزه، نرخ مالیات معقول و… می‌تواند بسیار مناسب باشد. این کشور به دلیل استفاده از ‌ایده‌های خلاقانه و نوین توانسته در حیطه‌های مختلف چون فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زیستی، کامپیوتر و الکترونیک، خدمات مالی، صنعت غذا و نوشیدنی و… گام بسیار حائز اهمیتی در جهت پیشرفت کشور بردارد.

مطلب پیشنهادی:

[irp posts=”8587″ name=”نحوه سرمایه گذاری در ایرلند | اخذ اقامت ایرلند از طریق سرمایه گذاری”]

بسیاری از افراد از اقصی نقاط جهان به دلیل سادگی امور و پیشرفت و ترقی بسیار مطلوب، علاقه‌مند به ایجاد استارتاپ در این کشور هستند. در واقع افراد می‌توانند از اقصی نقاط جهان با دریافت ویزای استارتاپ ایرلند، پس از در نظر گرفتن قوانین و شرایط، به همراه خانواده به این کشور سفر کرده و سعی کنند با مدنظر قرار دادن اهداف یک استارتاپ مناسب، وضعیت اقتصادی مطلوبی را برای خود به وجود آورند. جالب است بدانید کارفرمایان برخی از مجموعه‌های فعال در حوزه دیجیتال همچون اپل، مایکروسافت، گوگل، توییتر، دراپ باکس، اینتل، فیس بوک و… در این کشور حضور دارند تا فضای مؤثرتری را برای شروع کار استارتاپ‌ها رقم بزنند.

 

 

آگاهی از اقتصاد ایرلند

 

اقتصاد ایرلند، سریع‌ترین نرخ رشد اقتصاد در دنیا

شاید شما نیز درباره اقتصاد ایرلند نکات بسیار مطلوبی را شنیده باشید. در واقع می‌توان گفت به دلیل داشتن وضعیت اقتصادی ایرلند، تمامی افراد این منطقه را به عنوان یکی از مکان‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌دانند. این کشور با اقتصاد باز خود توانسته جایگاه مطلوبی میان روند رشد و رونق تجارت جهانی کسب کند که این جایگاه تأثیر بسزایی در سرمایه‌گذاری، پرورش محیط کارآفرینی و در نهایت رشد وضعیت اقتصادی ایرلند داشته است. این کشور توانسته با تلاش مستمر و بهره‌گیری از توانایی افراد توانمند همچون جوانان، بستر مناسبی را برای ایجاد استارتاپ فراهم نماید.

امروزه شرایط اقتصادی ایرلند سبب شده تا بسیاری از افراد و دولت کشور‌های متعدد، برای ایجاد استارتاپ خود به این کشور مراجعه نمایند؛ چراکه وضعیت حاکم در حوزه اقتصاد ایرلند از مطلوبیت خاصی برخوردار بوده و می‌تواند با ارائه ‌ایده‌هایی خلاقانه، تأمین بودجه و… از عهده اداره یک مجموعه استارتاپی به خوبی بر آید. در این میان دولت این کشور نیز تأثیر بسزایی در پیشرفت اقتصاد ایرلند داشته و توانسته با ایجاد برخی طرح‌های تشویقی، ارائه ‌ایده‌های خلاقانه، تخفیف‌های بسیار مناسب، کسر مالیات و…، افراد را به سمت راه‌اندازی تجارت در این کشور سوق دهد. این کار سبب می‌شود تا شرکت‌های نوپا و کارآفرینان متعددی به سمت کار در این کشور جذب شده و به اقتصاد ایرلند کمک شایانی برسانند.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه اخذ ویزای استارتاپ برای راه اندازی استارتاپ با مجموعه اپلای 4 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

  1. در کشور ایرلند چه مقدار مالیات بر درآمد توسط این دولت تصویب شده است؟

جالب است بدانید دولت این کشور بین افراد کم درآمد، درآمد متوسط و پر درآمد تفاوت قائل شده و برای هر کدام به ترتیب 16.72 درصد، 26.66 درصد و 36.02 درصد مالیات لحاظ کرده است.

  1. بخش عمده اقتصاد ایرلند توسط کدام صنایع به وجود می‌آید؟

تجارت و صنعت، صید ماهی، گردشگری، کشاورزی

  1. با توجه به اینکه نرخ تورم وضعیت اقتصادی ایرلند را مشخص می‌نماید، این نرخ در این کشور چه میزان است؟

با توجه به چند سال اخیر این میزان حدوداً ۴ الی ۵ درصد کاهش یافته و بر اساس آمار به دست آمده از سال ۲۰۰۵ به نرخ ۲. ۳ درصد رسیده است.

  1. واحد پول ایرلند چیست؟

با توجه به قوانین تصویب شده توسط اتحادیه اقتصادی و پولی اروپا، واحد پولی این کشور یورو است.

تلگرام
واتساپ
لینکدین
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا Apply4Residency ؟

مشاوره انتخاب مسیر صحیح

تضمین کیفیت خدمات

قیمت و روش پرداخت منصفانه

رزرو وقت مشاوره

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.