apply4residency
Search
Close this search box.

شرایط اقتصادی هلند در سال 2023 چگونه است؟

اقتصاد هلند

در این نوشته شما میخوانید:

هلند، کشوری که از زمان جنگ جهانی دوم در صنعت به طور فزاینده‌ای پیشرفته بوده، در حیات اقتصادی اروپای غربی جایگاه مرکزی را به خود اختصاص داد. در این میان کشاورزی درصد پایینی از درآمد ملی و اقتصاد هلند و همچنین نیروی کار فعال در این حوزه را شامل می‌شود؛ اما همواره به عنوان یک سهم تخصصی در صادرات این کشور به حساب می‌آید. در همین راستا برای حفظ شرایط اقتصادی هلند و به دلیل برخورداری از منابع معدنی محدود به غیر از گاز طبیعی، دولت اقدام به واردات گسترده مواد اساسی کرده است.

همچنین اگر تمایل دارید در زمینه کارآفرینی و راه اندزی استارتاپ در این کشور فعالیت داشته باشید، میتوانید به صفحه ویزای استارتاپ هلند مراجعه کنید.

 

سیستم اقتصادی هلند

اقتصاد هلند تحت عنوان بازار آزاد خصوصی شناخته می‌شود که بر شرایط اقتصادی آن، دولت از طریق اخذ مالیات و مقررات وضع شده بیشترین و اصلی‌ترین تاثیر را می‌گذارد. مدت زمان طولانی است که هلندی‌ها را به عنوان تاجر می‌شناسند و اکنون در حدود دو سوم اقتصاد این کشور بر پایه تجارت خارجی استوار است. هلند همواره هم‌پای ایالات متحده، از حامیان اصلی تجارت آزاد بین‌المللی، کاهش عوارض و تعرفه کالاها و خدمات به شمار می‌رود. این کشور عضو اتحادیه اروپا (EU)، اعلام داشته که واحد پول خود را با یورو که واحد پولی بسیار رایج بوده و توسط 11 عضو از 15 عضو اتحاده اروپا استفاده می‌گردد، جایگزین خواهد کرد.

انتظار می‌رود این فرآیند که تحت عنوان اتحادیه پولی اروپا (EMU) شناخته می‌شود، حجم گسترده تجارت بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گسترش داده و سبب پیوند اقتصاد این کشورها گردد. کشور کوچک هلند که به خانه برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان از جمله رویال داچ شل و یونیلور شهرت دارد همواره یکی از قوی‌ترین حامیان اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. همچنین این کشور از نظر ارزش شرکت‌هایی که در خود جای داده، رتبه هفتم جهان را از آن خود کرد. در دهه 1990 یک جریان گسترده اقتصادی بلندمدت آغاز شده که هم اکنون شرایط اقتصادی هلند به جریان وابسته است.

 

شرایط اقتصادی هلند

 

اقتصاد هلند در دهه 1990 به طور متوسط با نرخ 2.8 درصدی رشد کرده، در حالی که دیگر کشورهای اروپایی به طور متوسط تنها 1.6 درصد رشد داشتند. در سال 2000، سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) 25695 دلار آمریکا تخمین زده شد که از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه 20 را در میان 191 کشور به خود اختصاص داد. در حدود 7 میلیون نفر نیروی کار هلند را تشکیل می‌دهند که توسعه اقتصادی فعلی آن مبتنی بر افزایش تجارت خارجی، هزینه‌های مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری است.

اقتصاد هلند مانند بسیاری از کشورهای اروپایی صنعتی دیگر، با رشد بخش خدمات و کاهش نسبی کشاورزی و صنعت به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی مشخص شده است؛ اما با وجود کاهش اهمیت کشاورزی در وضعیت اقتصاد هلند، این بخش همچنان از بخش‌های سودآور به شمار می‌رود. ضمن این‌که صنعت کشاورزی هلند مدرن بوده و از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده‌ای بهره می‌برد. تنها در حدود 4 درصد از نیروی کار هلند در بخش کشاورزی استخدام شده‌اند؛ اما این صنعت قادر به تامین تغذیه مورد نیاز کشور بوده و همچنین بخش قابل توجهی از صادرات را نیز در بر می‌گیرد. هلند سومین تولید‌کننده کالاهای کشاورزی در جهان به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی: شرایط مهاجرت به هلند 

 

میزان تولید خالص و ناخالص هلند

در سال 2021 درآمد ناخالص ملی هلند، به ارزش 1 تریلیون دلار رسید. در همین سال این شاخص نسبت به سال قبل 11.2 درصد افزایش یافت. از سال 2018 الی 2021 این شاخص در حدود 8.3 درصد افزایش داشت. درآمد ناخالص ملی این کشور در سال 2021 به بالاترین میزان و در سال 2018 به کمترین میزان خود دست یافت. براساس EUROSTAT، در سپتامبر 2022 درآمد ناخالص ملی 233202.00 میلیون یورو بود. تمامی این شاخص‌ها در وضعیت اقتصاد هلند تاثیر بسزایی داشته‌اند.

 

وضعیت اقتصادی هلند

 

منابع اقتصادی هلند

از جمله منابع اقتصادی هلند می‌توان موارد زیر را نام برد:

مطلب پیشنهادی: اخذ ویزای استارتاپ کانادا 

زمین زراعی

از سال 2005 تا 2015، مقدار زمین‌های قابل کشت در هلند در نوسان بوده و در سال 2005 به بالاترین سطح خود دست یافت. این درست زمانی بود که این زمین‌ها تقریباً 33 درصد از مساحت کل این کشور را تشکیل می‌دادند. این میزان به 30 درصد در سال 2015 رسید. در سال 2011 تقریباً 29.8 درصد از کل مساحت کشور را زمین‌های کشاورزی در بر می‌گرفتند که پایین‌ترین سطح آن بود. بخش کشاورزی یک صنعت حیاتی در اقتصاد هلند به شمار می‌رود؛ زیرا در سال 2015 تقریباً 1.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است.

 

جنگل‌ها

طبق اطلاعات منتشر شده توسط بانک جهانی در سال 2015، جنگل‌ها در حدود 11.1 درصد از کل مساحت هلند را پوشش می‌دهند که این میزان پوشش جنگلی در بین سال‌های 2005 الی 2015 افزایش یافته است. 33٪ از جنگل‌های هلند در اختیار افراد خصوصی قرار داشته؛ در حالی که دولت ملی تنها مالکیت 34٪ از جنگل‌ها را برعهده دارد. باقی‌مانده این جنگل‌ها تحت مالکیت مقامات محلی و سازمان‌های حفاظت از طبیعت قرار گرفته‌اند. بلوط و کاج اسکاتلندی رایج‌ترین انواع درختان در جنگل هلند به شمار می‌روند.

 

گاز طبیعی

در سال 2015، تخمین زده شد که هلند در حدود 25 درصد از ذخایر گاز طبیعی اتحادیه اروپا را در بر دارد. مهم‌ترین میدان گاز طبیعی در هلند را که در سال 1959 کشف شد میدان گازی گرونینگن می‌نامند. همچنین این میدان بزرگترین میدان اروپا و دهمین میدان بزرگ در جهان به حساب می‌آید. این میدان در سال 1963 تولید گاز طبیعی را آغاز نمود و در طول مدت دهه اول تولید خود، سالانه در حدود 3.57 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید کرد. این میزان تولید در بهبود شرایط اقتصادی هلند و جایگاه اقتصادی آن در اروپا تاثیر بسزایی داشته است.

 

ماهی

یکی دیگر از منابع طبیعی مهم و البته موثر در اقتصاد هلند، ذخایر بزرگ ماهی در آب‌های این سرزمین است. از جمله رایج‌ترین ماهی‌ها در این کشور می‌توان باس دریایی، روچ معمولی و سیم را نام برد. همچنین هلند در میان ماهیگیران ورزشی، از محبوب خاصی برخوردار بوده که از معروف‌ترین مقاصد ماهیگیری ورزشی آن باید به جزایر وادن و دلتای زیلند اشاره کرد.

 

اقتصاد هلند در سال 2023

 

میزان درآمد دولت و مالیات کسب و کار در هلند

قوانین ویژه‌ای برای شرکت‌هایی اعمال می‌شود که یک گروه مالیاتی را تشکیل می‌دهند و همچنین شرکت‌هایی هستند که مالک 5٪ یا بیشتر از یک شرکت دیگر به حساب می‌آیند. پرداخت مالیات از طرف شرکت‌ها و کمپانیه‌ا یکی از راه‌های ایجاد تعادل در وضعیت اقتصادی هلند است. چه کسی مالیات بر درآمد شرکت‌ها را پرداخت می‌نماید؟

  • به طور معمول باید شرکت‌های دولتی و خصوصی مالیات بر درآمد شرکت‌ها را بر سود خود بپردازند.
  • بنیادها و انجمن‌ها نیز در شرایط خاص باید اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت‌ها را ارائه دهند.
  • برخی از اشخاص حقوقی مانند موسسات سرمایه‌گذاری مالی، مالیات بر درآمد شرکتی را نمی‌پردازند.
  • برخی از اشخاص حقوقی که به طور جمعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است از مالیات بر درآمد شرکتی نیز معاف شوند.
  • اشخاص حقیقی (مانند مشاغل آزاد) مالیات بر سود خود را از طریق اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی خود پرداخت خواهند کرد.

 

نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در سال 2022

  • نرخ مالیات بر درآمد شرکت به مبلغ مالیاتی بستگی دارد. مبلغ مشمول مالیات، سود مشمول مالیات در یک سال است که با زیان قابل کسر کاهش می‌یابد.
  • در صورتی که مبلغ مشمول مالیات 395000 یورو یا کمتر باشد، نرخ مالیات بر درآمد شرکتی 15 درصد خواهد بود.
  • اما اگر مبلغ مشمول مالیات بیش از 395000 یورو باشد، نرخ مالیات بر درآمد شرکت 59250 یورو است که البته باید 25.8 درصد برای مبلغ مشمول مالیات بیش از 395000 یورو را نیز به آن افزود.

برای فعالیت‌های تحت پوشش جعبه نوآوری، نرخ کاهش ‌یافته ۹ درصدی اعمال می‌گردد که برای تشویق تحقیقات نوآورانه، جعبه نوآوری تخفیف‌های مالیاتی را فراهم می‌کند. در نهایت کلیه سودهای حاصل از فعالیت‌های نوآورانه با این نرخ ویژه مشمول مالیات خواهند شد. تمامی مالیات‌های ذکر شده بر روند رو به رشد اقتصاد هلند تاثیر داشته‌اند.

پیشنهاد میکنیم به صفحه ویزای استارتاپ انگلیس هم سر بزنید. 

 

شرایط اقتصادی هلند در سال 2023

 

میزان واردات و صادرات هلند

در سال 2020، هلند رتبه 17 اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی، رتبه 6 در کل صادرات و 8 در کل واردات، رتبه 14 اقتصاد از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه و براساس شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) شماره 22 پیچیده‌ترین اقتصاد را به خود اختصاص داده بود.

 

صادرات

صادرات برتر هلند شامل نفت تصفیه شده (29.7 میلیارد دلار)، تجهیزات پخش (19.3 میلیارد دلار)، داروهای بسته‌بندی شده (18.8 میلیارد دلار)، رایانه (13.7 میلیارد دلار) و تجهیزات آزمایشگاه عکس (11.7 میلیارد دلار) می‌شود؛ که بیشتر به آلمان (105 میلیارد دلار)، بلژیک (56.1 میلیارد دلار)، فرانسه (43.7 میلیارد دلار)، بریتانیا (40.3 میلیارد دلار) و ایالات متحده (23.9 میلیارد دلار) صادر می گردد.

در سال 2020، هلند بزرگترین صادرکننده سایر گیاهان زنده، قلمه‌ها و لغزش‌ها در جهان از جمله تخم‌ریزی قارچ (4.4 میلیارد دلار)، گل‌های بریده (4.01 میلیارد دلار)، عصاره مالت (3.4 میلیارد دلار)، قایق‌های تفریحی (2.81 میلیارد دلار) و روغن قطران زغال سنگ (2.52 میلیارد دلار) به حساب می‌آمد.

 

واردات

بیشترین واردات هلند را نفت خام (32.1 میلیارد دلار)، نفت تصفیه شده (23.8 میلیارد دلار)، تجهیزات پخش (21.9 میلیارد دلار)، رایانه (14.7 میلیارد دلار) و داروهای بسته‌بندی شده (13.5 میلیارد دلار) تشکیل می‌دهند که بیشتر از کشورهایی همچون آلمان (84.8 میلیارد دلار)، چین (64.9 میلیارد دلار)، ایالات متحده (42.7 میلیارد دلار)، بلژیک (37.1 میلیارد دلار) و بریتانیا (25.1 میلیارد دلار) وارد می شوند.

در سال 2020، هلند بزرگ‌ترین واردکننده اسیدهای چرب صنعتی، روغن‌ها و الکل‌ها (5.73 میلیارد دلار)، دانه‌های کاکائو (1.78 میلیارد دلار)، بدنه خودرو (از جمله کابین) برای وسایل نقلیه موتوری (8701 تا 8705) (1.55 میلیارد دلار)، الکل > 80٪ ABV (1.25 میلیارد دلار) و چربی‌ها و روغن‌های غیرخوراکی (1.14 میلیارد دلار) در جهان محسوب می‌شد.

تمامی موارد در نظر گرفته شده در میزان صادرات و واردات، براساس قوانین دولت هلند و بنابر نیازهای این کشور وضع گردیده که سبب ایجاد تعادل در اقتصاد هلند شد؛ که وضعیت اقتصادی هلند را در شرایط بسیاری مطلوبی قرار داده است.

 

شرایط کارآفرینی در هلند

 

مطلب پیشنهادی: شرایط ثبت شرکت در هلند 

نرخ بیکاری و تورم در هلند چقدر است؟

در دسامبر سال 2022 نرخ بیکاری تعدیل شده فصلی هلند از 3.6 درصد در ماه قبل به 3.5 درصد کاهش یافت و به کمترین میزان در شش ماه گذشته رسید. شمار بیکاران با کاهش 12 هزار نفری روبه‌رو بوده و 352 هزار نفر را در بر می‌گیرد؛ در حالی که اشتغال با افزایش 47 هزار نفری خود، نشان می‌دهد که 9.70 میلیون نفر مشغول به کار هستند. در عین حال تعداد متقاضیان مقرری بیکاری 149 هزار نفر ثبت شد. نرخ مشارکت نیروی کار از به 75.5 درصد افزایش یافت و تقریبا 0.2 درصد رشد داشته است.

در دسامبر 2022 نرخ تورم سالانه کشور هلند در حدود 9.6 درصد تأیید شد که به پایین‌ترین میزان از ماه ژوئن رسید که عمدتاً به دلیل کاهش تورم انرژی (52.0 درصد در مقابل 74.4 درصد در نوامبر) به ویژه گاز (59.9 درصد در مقابل 74.4 درصد) و برق (44.5٪ در مقابل 70.9٪) است. هزینه مسکن (12.4 درصد در مقابل 14.8 درصد) نیز تعدیل گردید؛ در حالی که تورم مواد غذایی به رکورد جدید 16.8 درصد (در مقابل 15.4 درصد در نوامبر) رسید. سایر افزایش قیمت ها در پوشاک و کفش (11.3 درصد در مقابل 5.7 درصد)، تفریح و فرهنگ (5.8 درصد در مقابل 2.9 درصد)، و مبلمان و تجهیزات خانگی (11.2 درصد در مقابل 10.5 درصد) مشاهده شده است.

تورم اصلی سالانه بدون در نظر گرفتن انرژی، غذا، الکل و تنباکو از میزان 5.6 درصدی خود در نوامبر به رکورد جدیدی یعنی 6.2 درصدی دست یافت. به صورت ماهانه، قیمت‌های مصرف‌کننده در دسامبر 0.5% افزایش داشته که از افت 3% در نوامبر بازگشت. در دسامبر شاخص CPI هماهنگ که برای مقایسه قیمت‌ها با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده می‌شود، 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

 

صادرات و واردات در اقتصاد هلند

 

شرایط کارآفرینی و ایجاد شغل در هلند

هلند را تحت عنوان “دروازه اروپا” می‌شناسند، از همین رو این کشور رقابتی‌ترین اقتصاد براساس شاخص رقابت‌پذیری WEF در اروپا و یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری تجاری در جهان به شمار می‌رود. این کشور با جمعیتی در حدود 17 میلیون نفر، کشوری کوچک اما پر از نوآوری است. ویژگی‌های بسیاری مانند موقعیت مکانی عالی، ارتباط بسیار خوب و نیروی کار با تحصیلات بالا و ماهر توانسته‌اند هلند را به مکانی جذاب برای تجارت تبدیل نمایند. در همین راستا اقتصاد هلند همواره در حال رشد قابل توجهی بوده است.

 

هلند؛ یک مکان تجاری با ارتباط خوب

از نظر استراتژیک و موقعیت مکانی کشور هلند در قاره اروپا جای گرفته است و به 170 میلیون مصرف‌کننده در مساحتی به اندازه 500 کیلومتر و 244 میلیون مصرف‌کننده در مساحت 1000 کیلومتری دسترسی دارد. این بدان معناست که اقتصادهای بزرگ اروپایی مانند آلمان، بریتانیا و فرانسه همه در یک روز در دسترس این کشور هستند. علاوه بر اتصال فیزیکی، هلند پیشتاز دیجیتالی است و بالاترین نفوذ سرانه پهنای باند در جهان را به خود اختصاص داد؛ به این معنی که شرکت‌ها می‌توانند با یکدیگر به صورت آنلاین یا حضوری در ارتباط باشند.

آب و هوای پایدار و حامی کسب و کار هلند نیز از دیگر ویژگی‌های مناسب این سرزمین محسوب می‌شود و یک پایگاه ایده‌آل برای شرکت‌هایی که به دنبال توسعه در اروپا هستند، به حساب می‌آید. ضمن این‌که حضور شرکت‌های متعدد سبب ایجاد کسب و کارهای نو، کاهش نرخ بیکاری و در نهایت پیشرفت در وضعیت اقتصادی هلند خواهند شد.

 

ایجاد یک محیط رشد برای شرکت‌های بین‌المللی

همکاری و مشارکت امری است که در DNA هلندی‌ها قرار دارد. مردم این کشور از یک رویکرد منحصربه‌فرد و چهار مارپیچ برای همکاری برخوردار هستند که شامل مشارکت مشاغل، مؤسسات دانش، دولت و شهروندان می‌شود. به این صورت که بیان می‌دارند ما با هم مکانی پویا ایجاد می‌کنیم که در آن شرکت‌های خارجی نیز می‌توانند نوآوری و برتری داشته باشند و این دقیقاً همان چیزی بوده که در حال رخ دادن است. براساس شاخص جهانی نوآوری (GII) 2019، هلند رتبه پنج کشور برتر نوآوری را به خود اختصاص داد. همه این موارد دقیقا همان پیشرفتی به حساب می‌آید که همه در رابطه با اقتصاد هلند بیان می‌نمایند.

علاوه بر این، شرکت‌هایی که به دنبال نیروی کار انگلیسی زبان هستند، بهترین و مناسب‌ترین مکان را انتخاب کرده‌اند. 90 درصد از جمعیت هلند به زبان انگلیسی تسلط دارند و درصد بیشتری نسبت به همتایان خود در جاهای دیگر آلمانی و فرانسوی صحبت می‌کنند. تعدادی از بهترین فارغ‌التحصیلان اروپا تحت آموزش سیستم آموزشی هلند قرار داشته‌اند. در کنار تحصیلات عالی، کیفیت زندگی در هلند بالا است و چندین شهر به دلیل برخورداری از قابلیت‌های ایده‌آل زندگی به شهرت رسیده‌اند. زمانی که کیفیت زندگی در هلند را با یک سیستم آموزشی برجسته همراه می‌شود، پس جای تعجب نیست که هم شرکت‌های بین‌المللی و هم کارمندان آن‌ها خانه جدیدی در هلند بنا کنند.

 

 

چرا هلند ایده آل ترین کشور برای  فعالیت های اقتصادی است؟

کشور هلند در اروپا جایگاه اقتصادی ایده‌آلی را از آن خود کرده که بسیاری از شرکت‌ها معتبر دنیا این کشور را به عنوان خانه جدید خود شناخته‌اند. در این میان میزان صادرات و واردات در اقتصاد هلند نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. یکی از مواردی که درصد کمی از درآمد و نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهد کشاورزی است؛ اما همچنان در صادرات هلند سهم خود را حفظ نمود. شرایط اقتصادی هلند، سیستم آموزشی، مشاغل گسترده و حضور شرکت‌های متعدد بین‌المللی، قوانین و مقررات تجاری و … همگی بسیاری از افراد را جهت مهاجرت به این سرزمین کوچک ترغیب می‌نمایند. در بهبود شرایط اقتصادی هلند که به بازار آزاد خصوصی نیز شهرت دارد، اخذ مالیات از طرف دولت بیشترین نقش را داشته است. براساس تمامی اطلاعات منتشر شده از سال 2015 به بعد این کشور با رشد اقتصادی قابل توجهی روبه‌رو بوده است. همچنین منابع اقتصادی هلند که شامل گاز طبیعی، ماهی، جنگل‌ها و زمین زراعی می‌شود از دلایل مهم پیشرفت این کشور عضو اتحادیه اروپا به حساب می‌آیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ ویزای استارتاپ هلند و کارآفرینی در این کشور میتوانید با مجموعه اپلای 4 تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان در این زمینه بهره مند شوید.

تلگرام
واتساپ
لینکدین
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا Apply4Residency ؟

مشاوره انتخاب مسیر صحیح

تضمین کیفیت خدمات

قیمت و روش پرداخت منصفانه

رزرو وقت مشاوره

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.