apply4residency
Search
Close this search box.

سرمایه گذاری در آلمان

سرمایه گذاری در آلمان

در این نوشته شما میخوانید:

اقتصاد آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است که در سال 2022 توانست یک چهارم (24.9%) تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دهد. آلمان همچنین بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپایی و ششمین بازار بزرگ صادرات ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. این کشور با حدود 84.3 میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین بازار مصرف در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. اهمیت بازار آلمان و سرمایه گذاری در آلمان فراتر از مرزهای این کشور است.

حجم عظیمی از تجارت در آلمان در برخی از بزرگ‌ترین رویدادهای تجاری جهان انجام می‌شود. حجم تجارت، تعداد مصرف‌کنندگان و موقعیت جغرافیایی در مرکز اتحادیه اروپا، آلمان را به مرکز مهمی تبدیل نموده است؛ به طوری که بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی به دنبال استراتژی‌های توسعه کسب و کار خود در این کشور هستند. در این مقاله از سری مقالات اپلای 4 با ما همراه باشید تا به بررسی جنبه های مختلف سرمایه گذاری در آلمان بپردازیم.

مزایای سرمایه گذاری در آلمان

مزایای سرمایه گذاری در آلمان

آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی اتحادیه اروپا، نوآوری، فناوری‌های پیشرفته و سطوح بالای بهره‌ وری را ارائه می‌دهد. شرکت‌ های مختلفی از سراسر جهان شرایط ایده‌ الی را برای موفقیت تجاری در آلمان خواهند یافت. در ادامه به مزایای مختلف سرمایه گذاری در آلمان می ‌پردازیم.

1. موقعیت مرکزی در اروپا

موقعیت مرکزی آلمان در اروپا، امکان دسترسی به کل بازار اتحادیه اروپا و همچنین بازارهای اروپای مرکزی و شرقی را برای سرمایه ‌گذاران فراهم می‌کند. بازار داخلی اتحادیه اروپا با حدود 450 میلیون مصرف‌ کننده، بزرگ‌‌ترین منطقه اقتصادی مشترک در جهان محسوب می‌شود. آلمان با برخورداری از بالاترین GNP (تولید ناخالص ملی) و بیشترین جمعیت، مهم‌ترین بازار اتحادیه اروپا است. این کشور زیرساخت‌های تجاری عالی و ارتباطات طولانی مدت با بازارهای اروپا را با بالاترین حجم تجارت به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. سرمایه گذاری در آلمان فرصتی منحصربه‌فرد است و این کشور به‌عنوان سکوی پرشی برای بازارهای نوظهور اروپای مرکزی و شرقی محسوب می‌شود.

2. کیفیت و نوآوری

آلمان در توسعه محصولات نوآورانه بسیار قوی عمل می‌کند. «ساخت آلمان» در سراسر جهان به‌عنوان عبارتی که نشان‌دهنده کیفیت بالاتر از حد متوسط محصولات آلمانی است، شناخته می‌شود. این امر گواهی بر صلاحیت بالای نیروی کار این کشور است. متخصصان بسیار ماهری در آلمان معیارهای بین‌المللی را تعیین می‌کنند.

استانداردهای دقیق برای آموزش عالی و آموزش حرفه‌ای، تربیت پرسنل مجرب در این کشور را تضمین می‌کند. تحقیقات در سطح جهانی و همکاری نزدیک میان علوم دانشگاهی، تحقیقات و صنعت، آلمان را به یکی از مهم‌ترین نقاط نوآوری در جهان تبدیل کرده است. علاوه‌براین، آلمان مهم‌ترین تأمین‌کننده فناوری در اروپا نیز هست.

3. تحقیق و توسعه

دولت آلمان تمرکز ویژه‌ای بر تحقیق و توسعه دارد. در این زمینه، سیاست تحقیقاتی آلمان درمورد تمام شرکت‌ها اعم از آلمانی و خارجی، یکسان است. آلمان کشور افراد نوآور است. در سال 2022 حدود 24700 درخواست ثبت اختراع به اداره ثبت اختراع اروپا از آلمان داده شد و این کشور را به نوآورترین کشور اتحادیه اروپا و مقام سوم نوآوری در جهان تبدیل کرد.

آلمان در فناوری نانو در جهان پیشتاز است و رتبه اول در اروپا را به خود اختصاص داده است. حدود نیمی از شرکت‌های مستقر در اروپا، آلمانی هستند. شرکت‌های بیوتکنولوژی بیش از هر کشور دیگری در اروپا، در آلمان تاسیس شده‌اند.

4. پویایی و حمل و نقل

آلمان دارای زیرساخت‌های بسیار توسعه‌یافته و یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های بزرگراهی در جهان است. نزدیک به 230000 کیلومتر جاده، شامل بیش از 13000 کیلومتر اتوبان و حدود 38000 کیلومتر خطوط ریلی است که این کشور را به محل مناسبی برای حمل و نقل بار در اروپا تبدیل کرده است.

5. نظام سیاسی جمهوری فدرال آلمان

ثبات بلندمدت و توانایی در برنامه‌ریزی آینده، عوامل مهمی در تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری در آلمان یا دنبال‌کردن سایر تعاملات اقتصادی در این کشور هستند. آلمان دارای زیرساخت دولتی است که عملکرد بسیار خوبی دارد و درعین‌حال نظم اجتماعی را تضمین کرده و شرایط رقابتی برابری (منصفانه) را در سراسر کشور ایجاد می‌کند.

سیستم رفاه اجتماعی آلمان

6. سیستم رفاه اجتماعی آلمان

تضمین رفاه مردم یکی از محورهای اصلی نظام سیاسی آلمان است. امنیت اجتماعی برای کیفیت بالای زندگی امری ضروری است. دولت رفاه، بر پایه اصول همبستگی و مسئولیت فردی شکل گرفته است. امنیت اجتماعی آلمان بر اساس شبکه‌ای از قوانین، در همه ایالت‌های این کشور ایجاد شده و برای تأمین امنیت مردم در صورت بیماری، ناتوانی، کهولت سن و همچنین حمایت از فرزندان تحت تکفل، کمک های مالی و ارائه مسکن طراحی شده است.

7. وجود انجمن‌ ها و گروه ‌های ذینفع

پس از جابه‌جایی دولت فدرال از بن به برلین، بسیاری از انجمن‌های بزرگ آلمانی با انتقال پایگاه خود به پایتخت جدید موافقت کردند. برلین به‌عنوان پایتخت دولت فدرال میزبان بسیاری از مهم‌ترین گروه‌های صنعتی و تجاری کشور، یک مرکز مهم سیاسی و اقتصادی در آلمان است.

8.  مالیات ‌های فدرال و ایالتی

مالیات‌های جمع‌آوری شده توسط دولت، این امکان را برای کشور به وجود می‌آورد تا مسئولیت خود را در ارتقای منافع عمومی در زمینه‌هایی مانند رفاه اجتماعی، آموزش، زیرساخت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی انجام دهد. بدین ترتیب اقدامات انجام شده تحت سیاست مالیاتی به ارتقای سرمایه‌گذاری در آلمان و بهبود رقابت‌پذیری آلمان در اقتصاد جهانی کمک می‌کند. این امر سرمایه گذاری در آلمان را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل کرده است.

9. ارائه خدمات به شرکت‌ ها

آلمان به شرکت‌های تأسیس شده در این کشور پشتیبانی‌های کارآمد و غیر بوروکراتیک به‌منظور ایجاد مکان‌های جدید ارائه می‌دهد. سازمان‌هایی که مسئولیت مدیریت کمک‌های توسعه اقتصادی را بر عهده دارند، پشتیبانی قوی ارائه می‌دهند و در جستجوی مکان، استخدام پرسنل و تأمین بودجه به شرکت‌ها کمک می‌کنند.

مهاجرت به آلمان؛ ویزا و مقررات ورود

کشور آلمان انواع مختلفی از گزینه‌های اقامتی که برای اهداف خاص صورت می‌پذیرد را مشروط به مدت اقامت و فعالیت تجاری به مهاجران ارائه می‌دهد.

گزینه‌های اقامتی در این کشور شامل ویزای شنگن، ویزای ملی، مجوز اقامت موقت و اقامت دائم هستند.

اخذ ویزای شنگن برای انجام اغلب فعالیت‌های تجاری و اداری مانند سرمایه گذاری در آلمان که باید پیش از اقدام به اقامت در این کشور سازماندهی شود، مناسب است. این ویزا به دارندگان اجازه می‌دهد تا برای یک دوره موقت (90 روز در یک دوره 180 روزه) وارد آلمان شده و در این کشور اقامت داشته باشند. مجوز اقامت یا اسکان این امکان را برای دارندگان فراهم می‌کند تا در مدت طولانی‌تری (بیش از 90 روز در هر دوره 180 روزه) اقامت داشته باشند و به‌صورت خوداشتغالی یا به‌عنوان کارمند در این کشور کار کنند.

چه کسانی به ویزا نیاز دارند؟

چه کسانی به ویزا نیاز دارند؟

نوع اقامت موردنیاز به کشور مبدأ، مدت اقامت و فعالیت تجاری موردنظر در آلمان بستگی دارد.

1. اتحادیه اروپا

به طور کلی، شهروندان اتحادیه اروپا (EU) و منطقه اقتصادی اروپا (EEA) می‌توانند بدون نیاز به هیچکدام از انواع ویزا وارد آلمان شوند، در این کشور اقامت داشته باشند و مشغول به کار شوند. آن‌ها تنها باید در مواردی مانند تغییر اقامت خود به آلمان، در اداره محلی (Einwohnermeldeamt) ثبت‌نام کنند. اتباع سوئیس باید اقامت طولانی مدت خود را به اداره مهاجرت محلی اطلاع دهند تا مجوز اقامتی که حق حرکت آزادانه آن‌ها را تایید می‌کند، صادر شود.

2. اتباع غیر اتحادیه اروپا

شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا معمولاً برای ورود، اقامت، کار و سرمایه‌ گذاری در آلمان به ویزا نیاز دارند. اتباع غیر اتحادیه اروپا برای ورود به آلمان و اقامت کوتاه‌مدت در این کشور (90 روز در هر دوره 180 روزه) به ویزای شنگن نیاز دارند. ویزای شنگن به طور کلی برای اکثر مراحل لازم برای سرمایه گذاری در آلمان، کافی است.

در مواردی که مدت اقامت بیش از 90 روز (در هر 180 روز) باشد یا افراد با اهداف شغلی (خوداشتغالی یا شغلی با درآمد بالا) قصد ورود به آلمان را داشته باشند، همه شهروندان غیر اتحادیه اروپا به مجوز اقامت (Audenthaltserlaubnis) یا اقامت دائم (Niederlassungserlaubnis) نیاز دارند. بدین منظور، سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های آلمان ویزای ملی برای ورود به آلمان صادر می‌کنند که به مجوز اقامت یا اقامت دائم تبدیل می‌شود.

اتباع برخی از کشورها برای ورود یا اقامت کوتاه‌مدت در آلمان نیازی به ویزا ندارند. وزارت خارجه فدرال، اطلاعات دقیقی درمورد شرایط ورود به آلمان برای کشورهای مختلف را در این لینک ارائه می‌دهد.

مروری بر گزینه‌های اقامت در آلمان

1. ویزای شنگن و ویزای ملی

  • ورود به آلمان و اقامت کوتاه‌مدت (حداکثر 90 روز در هر دوره 6 ماهه) ویژه شهروندان غیراتحادیه اروپا به استثنای اتباع آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، اسرائیل، ژاپن، مکزیک، نیوزیلند، کره جنوبی، انگلیس، ایالات متحده آمریکا، هنگ کنگ و برخی کشورهای دیگر.
  • ورود به آلمان و اقامت طولانی‌مدت (که به‌منظور اقامت بلندمدت یا تمدید اقامت موردنیاز است) که برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا به‌استثنای اتباع استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی، انگلیس و آمریکا موردنیاز است.

2. مجوز اقامت یا اقامت دائم

اقامت طولانی‌مدتی که باهدف اشتغال شهروندان غیر اتحادیه اروپا به‌استثنای اتباع ایسلند، نروژ، لیختن‌اشتاین و سوئیس ارائه می‌شود و این دسته از افراد برای اقامت در آلمان به آن نیاز دارند.

3. ویزای موردنیاز برای راه ‌اندازی کسب‌وکار در آلمان

ویزای شنگن برای اکثر فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکار توسط اتباع غیر اتحادیه اروپا در آلمان موردنیاز است.

ایجاد کسب‌وکار در آلمان با ویزای شنگن

ایجاد کسب‌وکار در آلمان با ویزای شنگن

به‌طورکلی ویزای شنگن برای اکثر مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار و سرمایه گذاری در آلمان برای اتباع غیر اتحادیه اروپا کافی است (که معمولاً در این زمینه ویزای تجاری نامیده می‌شود).

ویزای تجاری شنگن برای اکثر فعالیت‌ها در مرحله تشکیل شرکت معتبر و قابل‌قبول است. این ویزا دارندگان را قادر می‌سازد تا حداکثر 90 روز در آلمان اقامت داشته باشند و در طول این مدت کلیه فعالیت‌های اساسی تاسیس شرکت را انجام دهند.

این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  • انعقاد و امضای اساسنامه
  • درخواست ثبت‌نام در دفتر ثبت تجاری (Handelsregister) از طریق دفتر اسناد رسمی در آلمان
  • ثبت کسب‌ و کار
  • سایر فعالیت‌های مقدمانی در مرحله تأسیس کسب ‌و کار (مانند افتتاح حساب بانکی یا انعقاد قراردادهای اجاره و…)
  • مذاکره و انعقاد قرارداد با شرکای تجاری

اتباع برخی از کشورها می‌توانند تا 90 روز بدون ویزای شنگن در آلمان اقامت داشته باشند. راه‌اندازی یک شرکت در آلمان با استفاده از ویزای شنگن به تنهایی تضمین کننده صدور مجوز اقامت در آینده نیست. متقاضیان باید در صورت لزوم، برای اخذ مجوز اقامت به منظور خوداشتغالی یا اشتغال در زمان مقرر درخواست دهند؛ اگر مرحله ثبت بیش از 90 روز به طول بینجامد، مجوز اقامت قابل تمدید خواهد بود.

الزامات درخواست ویزای شنگن

معمولاً متقاضیان ویزای شنگن (ویزای تجاری) برای درخواست به مدارک زیر نیاز دارند:

  • دعوت‌نامه توسط یک شریک تجاری در آلمان
  • مدرک اشتغال و گواهی درآمد
  • نامه‌ای از کارفرمای متقاضی که هدف تجاری سفر را تأیید می‌کند
  • گواهی بیمه سلامت مسافرتی

در مواردی که کارآفرین شخصاً برای ویزای شنگن درخواست می‌دهد، ممکن است به مدارکی از قبیل کپی ثبت شرکت خارجی در ثبت بازرگانی آلمان، اساسنامه و صورت‌حساب بانکی سه ماه گذشته نیز نیاز داشته باشد. سفارتخانه و کنسولگری‌های آلمان و همچنین مراکز درخواست ویزا در سراسر جهان، چک ‌لیست‌ها و برگه‌های اطلاعاتی با اطلاعات دقیق درمورد مدارک مورد نیاز را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

مجوز اقامت برای راه‌اندازی کسب ‌و کار در محل

کارآفرینان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که یک شرکت را در آلمان به‌صورت خوداشتغالی مدیریت می‌کنند، به مجوز اقامت خوداشتغالی نیاز دارند.

مجوز اقامت برای اهداف خوداشتغالی

مجوز اقامت برای اهداف خوداشتغالی

کارآفرینان تجاری از کشورهای غیر اتحادیه اروپا اگر بخواهند به‌عنوان یک فرد خود اشتغال، شرکت خود را در آلمان راه اندازی ‌کنند، به مجوز اقامت خوداشتغالی (Aufenthaltserlaubnis fur selbstandige Tatigkeit) نیاز دارند. این مجوز در صورتی صادر می‌شود که:

  • منافع اقتصادی یا نیاز منطقه‌ای در فعالیت تجاری موردنظر وجود داشته باشد.
  • بتوان پیامدهای اقتصادی مثبتی را از پروژه سرمایه‌گذاری موردنظر انتظار داشت.
  • سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده دارای تمکن مالی قابل‌اطمینان باشد.

اداره مهاجرت محلی (Auslanderbehorde) به طور جداگانه ارزیابی می‌کند که این معیارها تا چه اندازه توسط سرمایه‌گذاری موردنظر برآورده می‌شوند. بدین منظور، برای ارزیابی سرمایه گذاری در آلمان موارد زیر را در نظر می‌گیرند:

  • دوام ایده کسب ‌و کار
  • تجربه کارآفرینی سرمایه‌ گذار
  • سطح سرمایه‌ گذاری و در دسترس‌ بودن سرمایه
  • تأثیرات بر اشتغال منطقه‌ ای و سطح آموزش (کارکنان)
  • مشارکت در نوآوری، تحقیق و توسعه کشور آلمان

اداره مهاجرت و دفتر تجارت محلی (Gowerbeamt) و همچنین انجمن‌های تجاری و بازرگانی محلی، برای مثال اتاق‌های صنعتی و بازرگانی محلی، برای تصمیم‌گیری در این مورد با یکدیگر مشورت می‌کنند.

چه کسانی خود اشتغال در نظر گرفته می‌شوند؟

برای مثال، متصدیان تجاری خارجی معمولاً به‌عنوان افراد خود اشتغال در نظر گرفته می‌شوند. از جمله افراد خود اشتغال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارآفرین (تاجر) مستقل (از جمله مشاغل آزاد)
  • شرکای تجاری یک کسب ‌و کار
  • اکثر سهام ‌داران یک شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)

مجوز اقامت دائم

مجوز اقامت دائم باهدف خوداشتغالی حداکثر به مدت 3 سال اعطا می‌شود. در صورتی که پروژه سرمایه گذاری در آلمان موفقیت آمیز باشد (و به نظر برسد که موفقیت و درآمد آن در طولانی مدت تضمینی خواهد بود)، کارآفرینان می‌توانند پس از سه سال برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند. مجوز اقامت دائم از نظر زمان و مکان نامحدود بوده و به طور خودکار شامل حق اشتغال‌زایی نیز خواهد بود.

مجوز اقامت برای کارکنان

برنامه مهاجران ماهر آلمان، بازار کار این کشور را به روی کارگران بازکرده است. تسهیلات جدید در نوامبر 2023 اجرایی شد و حمایت های بیشتر در مارس 2024 دنبال خواهد شد.

این قانون شرایطی را تعیین می‌کند که براین‌اساس متخصصان واجد شرایط خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند در آلمان کار کنند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار و سرمایه گذاری در آلمان هستند برای اشتغال به مجوز اقامت نیاز دارند.

متخصصان واجد شرایط

متخصصان واجد شرایط شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاه و افرادی هستند که حداقل 2 سال آموزش حرفه‌ای را با موفقیت به پایان رسانده باشند. در مجموع، مجوز اقامت برای متخصصان واجد شرایط درمواردی صادر می‌شود که الزامات زیر را برآورده کنند:

  • متقاضیان دارای مدرکی باشند که به طور رسمی در آلمان به رسمیت شناخته شود،
  • یک پیشنهاد شغلی مشخص داشته باشند.
  • دارای تأییدیه آژانس کاریابی فدرال (FEA) باشند.

علاوه‌براین، برای مشاغلی که نیاز به مجوز حرفه‌ای دارند، مانند مهندسین و متخصصان حرفه پزشکی، باید مجوز یا تأییدیه دریافت کرده باشند.

متخصصان واجد شرایط می‌توانند در صورت برآورده ‌کردن الزامات، مجوز اقامت تا 4 سال دریافت کنند. این افراد می‌توانند پس از 4 سال برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند.

تشریفات اداری اخذ ویزا

تشریفات اداری اخذ ویزا

برنامه مهاجران ماهر آلمان دارای یک سری فرایند اداری است و برای تسریع در روند آن می‌توان هزینه‌ اضافی پرداخت کرد. در صورت برخورداری از پیشنهاد شغلی خاص، کارفرمای آلمانی می‌تواند این فرایند را در اداره مهاجرت ذی‌صلاح، مشروط بر اینکه متقاضی دارای صلاحیت باشد، انجام دهد. علاوه‌براین، باید یک توافقنامه بین کارفرما و اداره مهاجرت منعقد شود. این گزینه مدت ‌زمان تشریفات اداری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

برای اطلاعات کلی درمورد نحوه درخواست مجوز اقامت، لطفاً به بخش فرایند درخواست ویزا در این لینک مراجعه کنید.

تشخیص مدارک

مدارک کارمندانی (آکادمیک و حرفه‌ای) که در آلمان کسب نشده‌اند، باید قبل از ورود به آلمان از نظر معادل بودن با مدارک آلمان بررسی شده و به رسمیت شناخته شوند. متخصصان فناوری اطلاعات با حقوق سالانه 41012 یورو (2024) که حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مرتبط را در طول 7 سال گذشته به دست آورده باشند، از این قاعده مستثنی هستند.

روند شناسایی در سطح ایالت فدرال انجام می‌شود و صلاحیت افراد به تشخیص مدرک وی بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر درمورد تشخیص مدارک متخصصان خارجی به این لینک مراجعه کنید.

تأییدیه آژانس کاریابی فدرال

آژانس کاریابی فدرال (FEA) باید قبل از استخدام یک کارمند خارجی در آلمان، تأییدیه صادر کند. این مجوز درصورتی‌ صادر می‌شود که یک کارمند خارجی با شرایط و ضوابط استخدامی مشابه با کارمندان آلمانی (به‌ویژه از نظر دستمزد و ساعات کاری) استخدام شود. علاوه‌براین، کارمند مذکور باید در سمتی متناسب با صلاحیت وی به کار گرفته شود.

آژانس کاریابی فدرال همچنین بررسی می‌کند که آیا در موارد خاص اشتغال خانگی قابل‌تأیید است یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد فرایند تأیید، به وب‌سایت FEA مراجعه فرمایید.

برخی از گروه‌های حرفه‌ای بدون نیاز به تأییدیه FEA حق دریافت مجوز اقامت و امکان سرمایه گذاری در آلمان را دارند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که در حوزه تحقیقات علمی فعالیت دارند
  • متقاضیان کارت آبی (بلو کارت) اتحادیه اروپا

مدیران ارشد، مدیران عامل و متخصصان

مجوز اقامت برای سرمایه گذاری در آلمان به افراد زیر نیز اعطا می‌شود:

  • مدیران ارشد
  • اعضای یک نهاد که به طور قانونی نماینده یک شخص حقوقی (مانند مدیرعامل یک شرکت مسئولیت محدود) هستند
  • افرادی که دارای دانش تخصصی – با نقش خاصی در شرکت – برای انجام یک شغل واجد شرایط داخلی هستند.

این گروه از کارمندان نیز به تأییدیه آژانس کاریابی فدرال (FEA) نیاز دارند.

در صورت وجود وضعیت اشتغال و استخدام کارمند خارجی با شرایط و ضوابطی مشابه با کارمندان آلمانی، تأییدیه FEA اعطا می‌شود. در این صورت FEA یک ارزیابی کلی از موارد فردی انجام می‌دهد. در این مورد صلاحیت حرفه‌ای خاصی موردنیاز نیست.

کارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue Card)

کارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue Card)

کارت آبی (بلو کارت) اتحادیه اروپا به متخصصان واجد شرایط با مدرک دانشگاهی اجازه می‌دهد تا به‌ سرعت در آلمان استخدام شوند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا درصورتی‌ که دارای مدرک دانشگاهی آلمانی (مدرک مشابه تأیید شده) باشند و مدرکی دال بر قرارداد کاری با دستمزد ناخالص سالانه حداقل 45300 یورو (2024) ارائه دهند، می‌توانند برای اخذ مجوز اقامت ویژه درخواست دهند. استخدام این افراد باید متناسب با صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها صورت گرفته باشد. در این مورد تاییدیه FEA لازم نخواهد بود.

سطح دستمزد ناخالص سالانه در مشاغلی که دارای کمبود مهارت خاصی هستند، کمتر از 41042 یورو (در سال 2024) در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر تخصص‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، لیست حرفه‌های مورد نیاز در نوامبر 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ برای مثال این افزایش شامل کارکنان مدیریتی در تولید یا تدارکات و همچنین گروه گسترده‌ای از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بوده است. وب‌سایت رسمی اطلاعات دولت فدرال فهرستی از مشاغل دارای کمبود را در این لینک ارائه داده است.

صرف‌نظر از حرفه و تخصص، کارمندان سطح مبتدی (فارغ ‌التحصیل در سه سال گذشته) نیز می‌توانند با آستانه حقوق کمتر بهره‌ مند شوند.

پس از دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا، درصورتی ‌که شهروند خارجی ظرف 33 ماه با پس از 21 ماه به سطح مشخصی از مهارت زبان آلمانی دست یافته باشد، می‌تواند برای اخذ اقامت دائم اقدام کند.

کارت ICT

آلمان با معرفی کارت ICT نقل ‌وانتقالات بلند مدت درون شرکتی گروه خاصی از کارمندان را امکان ‌پذیر کرده است. کارت ICT سایر اقدامات موجود برای گروه‌های خاصی از کارمندان که به طور موقت به آلمان اعزام شده‌اند را تسهیل و تکمیل می‌کند. کارت ICT انتقال درون شرکتی را از یک نهاد فرستنده خارج از اتحادیه اروپا به یک نهاد میزبان در آلمان امکان‌ پذیر می‌کند. هر دو این نهادها باید بخشی از یک شرکت یا یک گروه از شرکت‌ها باشند. کارمندان واجد شرایط برای اخذ کارت ICT شامل اتباع متخصص و مدیران غیر اتحادیه اروپا هستند.

این افراد باید قبل از انتقال، حداقل 6 ماه بدون وقفه در واحد فرستنده شاغل بوده باشند. مدت زمان انتقال باید بیش از 90 روز و حداکثر تا 3 سال ادامه داشته باشد. علاوه‌براین، این کارمندان باید قرارداد کار و در صورت لزوم، نامه تعیین تکلیف (برای مثال نامه انتقال و اثبات صلاحیت حرفه‌ای کارمند) را ارائه دهند. کارت ICT به تاییدیه FEA نیاز دارد.

کارت ICT باید در سفارت یا کنسولگری آلمان در خارج از این کشور درخواست شود. این امر برای اتباع استرالیایی، کانادایی، اسرائیلی، ژاپنی، نیوزلندی، کره جنوبی، انگلیسی و آمریکایی نیز صدق می‌کند.

نقل ‌وانتقالات کوتاه‌ مدت اتباع غیر اتحادیه اروپا که دارای کارت ICT صادر شده توسط سایر کشورهای اتحادیه اروپا هستند نیز کاهش‌یافته است. تحت شرایط خاصی، این دسته از کارمندان می‌توانند در یک شرکت آلمانی (متعلق به شرکت یا گروه شرکت‌ها) تا 90 روز در هر دوره 180 روزه بدون مجوز اقامت آلمان کار کنند. البته این افراد نیاز به ارسال مدارک خاصی به اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان دارند.

فرایند درخواست ویزا

معمولاً افراد باید قبل از ورود به آلمان از طریق سفارت یا سرکنسولگری ذی‌صلاح برای اخذ ویزا درخواست دهند.

الزامات درخواست ویزا

اتباع خارجی برای درخواست ویزا باید اثبات کنند که از مدارک زیر برخوردار هستند:

  • پاسپورت معتبر (اعتبار تا سه ماه پس از خروج از آلمان)
  • اسنادی که هدف مورد نظر اقامت در آلمان را تأیید می‌کند.
  • بیمه ‌نامه درمانی معتبر برای تمام کشورهای شنگن که پوشش هزینه‌های پزشکی حداقل 30000 یورو (شامل حمل و نقل برگشت به کشور) را ارائه دهد.
  • تمکن مالی کافی برای پوشش تمام هزینه‌های سفر به آلمان و اقامت در این کشور

برای اطلاعات دقیق درمورد مقررات اخذ ویزای آلمان به سایت وزارت امور خارجه فدرال آلمان یا سفارت یا کنسولگری ذی‌صلاح آلمان مراجعه نمایید.

محل درخواست ویزا

برای اکثر اتباع خارجی، ویزا باید قبل از ورود به آلمان در کشور مربوطه دریافت شده باشد. سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های آلمان مسئول دریافت درخواست‌ها و صدور ویزا هستند. سفارتخانه‌‌ها فرم‌های درخواست ویزا را به زبان‌های مختلف و به ‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. همچنین امکان دانلود فرم‌های درخواست ویزا به زبان‌های مختلف از وب‌سایت وزارت خارجه آلمان نیز فراهم شده است. درخواست‌های ویزای شنگن نیز می‌تواند به‌صورت آنلاین از طریق سیستم دریافت درخواست‌های الکترونیکی وزارت خارجه فدرال ارسال شود.

چه کسانی ویزا را صادر می‌کنند؟

چه کسانی ویزا را صادر می‌کنند؟

ویزا توسط سفارتخانه یا کنسولگری آلمان در کشوری که درخواست ویزا در آن ارائه شده است، صادر می‌شود. اتباع خارجی که برای مجوز اقامت به ‌منظور خوداشتغالی، کار یا سرمایه گذاری در آلمان درخواست می‌دهند، مجوز ورود به آلمان (ویزای ملی) را از نمایندگی آلمان در خارج از کشور دریافت خواهند کرد. با این‌ حال، اتباع خارجی با ویزای ملی پس از ورود به آلمان باید با اداره مهاجرت محلی در این کشور که مجوز اقامت مربوطه به‌ منظور خود اشتغالی یا کار را صادر می‌کند، تماس بگیرند.

برخی از اتباع غیر اتحادیه اروپا ممکن است بدون ویزا وارد آلمان شوند. هرگونه مجوز اقامت مورد نیاز که اجازه اقامت و کار طولانی ‌مدت (خود اشتغالی یا شاغل) در آلمان را بدهد، می‌تواند توسط اداره مهاجرت محلی در آلمان درخواست و صادر شود. این امر برای شهروندان استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی، انگلیس و ایالات متحده آمریکا اعمال می‌شود.

جمع‌‌بندی

آلمان یکی از بزرگ ‌ترین اقتصادهای اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. این کشور برای سرمایه ‌گذاران خارجی بسیار جذاب است؛ زیرا با برخورداری از نیروی کار متخصص، سرمایه‌گذاران صنعتی و موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. سرمایه‌ گذاران خارجی که به دنبال گسترش کسب و کار خود یا راه ‌اندازی شرکت‌های جدید در آلمان هستند می‌توانند از مزایای مختلف سرمایه گذاری در آلمان بهره‌مند شوند.

زیرساخت‌های توسعه یافته، فناوری پیشرفته، نیروی کار متخصص و تحصیل کرده، سیستم مالیاتی منحصربه‌ فرد و… تنها چند مورد از مزایای سرمایه گذاری در آلمان است. دولت آلمان سرمایه‌گذاران خارجی را از طریق کسر مالیات، وام‌ها، کمک‌ هزینه‌ها و سایر مشوق‌ها به سرمایه‌گذاری در آلمان جذب می‌کند. در صورتی که قصد توسعه کسب و کار خود و یا سرمایه گذاری در آلمان را دارید، با مشاوران حرفه‌ای ما در تماس باشید. ما گام به گام تا موفقیت همراه شما خواهیم بود.

تلگرام
واتساپ
لینکدین
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا Apply4Residency ؟

مشاوره انتخاب مسیر صحیح

تضمین کیفیت خدمات

قیمت و روش پرداخت منصفانه

رزرو وقت مشاوره

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.