apply4residency
Search
Close this search box.

شرایط، میزان و انواع مالیات در کانادا در سال 2023

مالیات در کانادا

در این نوشته شما میخوانید:

 

کشور کانادا یکی از کشور‌هایی به شمار می‌آید که دارای سیستم مالیاتی جامع است. به همین منظور می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های خدمات بهداشتی و اجتماعی که کانادایی‌ها در اقصی نقاط این کشور از آن بهره‌مند می‌شوند را بپردازد. با این حال بسیاری از افراد تصور می‌کنند که میزان مالیات در کانادا در مقایسه با کشور‌هایی مانند آمریکا بالاتر است. این کشور بر اساس مطالعات مالیاتی دارای هزینه‌های مالیاتی کمتر از میانگین بوده؛ لذا مالیات کمتری را در مقایسه با برخی از کشور‌ها مانند آلمان یا نیوزلند از شهروندان اخذ می‌کند. برای دانستن اینکه مالیات در کانادا چند درصد است، می‌بایست انواع مالیات‌های موجود در این کشور را بشناسید. در ادامه مطلب نرخ مالیات در کانادا را شرح خواهیم داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی کسب و کار و استارتاپ در این کشور هم میتوانید به صفحه ویزای استارتاپ کانادا مراجعه کنید. 

قوانین مالیاتی کانادا به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که همواره در رابطه با قوانین مالیاتی این کشور مطرح می‌شود، این بوده که مالیات در کانادا چند درصد است و میزان مالیات در کانادا چقدر خواهد بود؟ کشور کانادا مشمول مالیات بر درآمد جهانی است و بر اساس ملاحظات مالیاتی فدرال افراد غیر مقیم باید از منابع درآمد خود در کشور کانادا مالیات پرداخت کنند. به بیان دیگر این افراد مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد. به عنوان مثال این مالیات باید از درآمد حاصل از تجارتی که در این کشور انجام می‌شود، پرداخت گردد یا براساس درآمد حاصل از یک اداره در کشور کانادا باشد. از درآمد‌های منفعل مانند سهام یا حق امتیاز نیز مالیات دریافت می‌شود.

دارایی‌هایی که مشمول مالیات در کشور کانادا می‌شوند شامل املاک موجود در این کشور و دارایی‌های مورد استفاده شده در تجارت، سهم یک شرکت خصوصی که در آن سهم حدود ۵۰ درصد از ارزش بازار مربوط به املاک و مستغلات در کانادا هستند، می‌شوند. قسمتی از صحنه یک شرکت سهامی عام یا سهمی از یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در کانادا نیز مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. نرخ مالیات در کانادا تحت عنوان قوانینی برای اخذ مالیات از شرکت‌های سهامی عام تعریف می‌شود؛ به طوری که این شرکت‌ها باید در یک دوره ۶۰ ماهه بیش از ۲۵ درصد در سهام خود را منتشر نمایند.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

صفر تا صد دریافت ویزای استارتاپ هلند

مالیات کانادا

 

همچنین این شرکت‌ها باید بیش از ۵۰ درصد از بازار را در اختیار داشته باشند. در واقع میزان مالیات در کانادا با توجه به موارد مهمی مشخص می‌شود. اموالی بر اساس قوانین مالیاتی تحت عنوان دارایی کانادایی مشمول مالیات هستند و بسیاری از مالیات‌هایی که توسط افراد غیر مقیم پرداخت می‌شود، باید به واسطه مالیات‌های کسر شده کشور کانادا جمع‌آوری گردند.

مطلب پیشنهادی: 

[irp posts=”10371″ name=”شرایط و روال کارآفرینی در کانادا به چه صورت است؟”]

انواع مالیات کانادا

برای دانستن اینکه مالیات در کانادا چند درصد است نیاز است تا انواع مالیات در این کشور را مورد بررسی قرار دهید. برهمین اساس انواع مالیات کانادا با در نظر گرفتن درآمد و سود سرمایه در این کشور مشخص خواهد شد. در واقع درآمد‌های تجاری و دارایی‌های موجود که شامل درآمد‌های فعال یا غیر فعال می‌شوند، در محدوده مالیات‌های این کشور قرار خواهند گرفت و تعیین کننده نرخ مالیات در کانادا هستند. در حدود ۵۰ درصد از سود سرمایه نیز بر اساس درآمد مشخص خواهد شد. به همین دلیل زیان سرمایه ممکن است جبران گردد. به بیانی دیگر زیان سرمایه تنها در برابر سود سرمایه جبران خواهد شد.

مالیات برای افراد که همانند شرکت‌های بزرگ با در نظر گرفتن محل اقامت خود مالیات پرداخت می‌کنند نیز از انواع مالیات‌ها در کشور کانادا به شمار می‌آیند. این دسته از مالیات، میزان اینکه نرخ مالیات در کانادا چقدر است را تا حدودی می‌تواند مشخص کند. محل سکونت افراد با در نظر گرفتن مواردی مانند محل خانه و محل کار مشخص می‌شود. افرادی که در طول یک سال برای مدت ۱۸۳ روز یا بیشتر در این کشور اقامت داشته باشند؛ برای تمامی سال می‌توانند به عنوان مقیم کانادا شناخته شوند. در این صورت دو مالیات فدرال و استانی با نرخ‌های درجه‌بندی شده و بر اساس براکت‌های نرخ تورم مشخص خواهد شد.

در پاسخ به سوال مالیات در کانادا چند درصد است باید گفت که نرخ مالیات نهایی بر درآمد که مشمول مالیات می‌شود تا ۴۹۰۲۰ دلار ۱۵ درصد و از۴۹۰۲۰ تا۹۸۰۴۰ دلار حدود ۲۱.5 درصد خواهد بود. نرخ مالیات نهایی از ۹۸.۰۴۰ دلار تا ۱۵۱.۹۷۸ دلار ۲۶ درصد است. ترکیب نرخ‌های مالیات نهایی فدرال و استانی بر درآمد‌ها معمولاً از ۴۴. ۵ درصد تا ۵۴ متغیر است. برای بررسی میزان مالیات در کانادا نیازمند بررسی نرخ‌های مالیات نهایی استانی و یا فدرال هستید. افراد غیر مقیمی که در کشور کانادا حضور دارند باید نسبت به درآمد منشأء خود در این کشور مانند اشتغال، کسب و کار یا منابع غیرفعال مالیات پرداخت نمایند.

معاهدات مختلفی نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان نسبت به کاهش میزان مالیات در کشور کانادا در انواع خاصی مانند درآمد‌های غیر فعال استفاده کرد. افراد غیر مقیمی که به عنوان یک مالک یا به واسطه مشارکت به تجارت مشغول می‌شوند، باید درآمد را با در نظر گرفتن اصول حسابداری و قوانینی که مطابق با رویه تجارت است، محاسبه نمایند. با محاسبه درآمد بر اساس قوانین تجارت مشخص می‌شود که مالیات در کانادا چند درصد است.

پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

[irp posts=”10133″ name=”همه چیز درباره زندگی در کانادا برای ایرانیان در سال 2023″]

بررسی مالیات شرکت‌ ها

نرخ مالیات در کانادا با توجه به مقدار مالیات برای هر بخش در این کشور مشخص می‌شود. نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های فدرال و استانی با در نظر گرفتن صنعت و انواع شرکت متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی مالیات بر درآمد فدرال از شرکت‌های مقیم بر درآمد جهانی اعمال شده که برای استان‌های مختلف کشور کانادا متفاوت است. در سال ۲۰۲۱ نرخ ترکیبی فدرال و کبک برای برخی از شرکت‌های خصوصی حدود ۲۶.۵ درصد بر درآمد کسب و کار فعال بود. شرکت‌ها غیر مقیم که در کانادا اقدام به فعالیت می‌کنند، برای پرداخت مالیات، مشروط به برخی از امتیازات معاهده مالیاتی هستند.

 

شرایط مالیات کانادا

شما میتوانید از خدمات و مشاوره رایگان ویزای استارتاپ انگلیس مجموعه اپلای 4 نهایت استفاده را ببرید. 

با این حال میزان مالیات در کانادا بر اساس برخی از قوانین تجارت در این کشور لحاظ می‌شود. نرخ مالیاتی قابل اعمال در سال ۲۰۲۱ شامل ترکیب نرخ مالیات بر درآمد فدرال و استانی است. همچنین نرخ مالیاتی برای استان‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برای استان کبک ۱۲.۲ درصد، ۲۶.۵ درصد و ۵۰.۲ درصد بوده و برای استان‌های دیگر مانند انتاریو ۱۲.۲ درصد، ۲۶.۵ درصد و ۵۰.۲ درصد تعیین شد. نرخ مالیاتی بر درآمد کسب شده به واسطه شرکت‌های غیر ازccpc  درآمد فعال کسب و کار سرمایه‌گذاری برای استان کبک و استان انتاریو ۲۶.۵ است. با دانستن اینکه مالیات در کانادا چند درصد است، می‌توانید بهترین استان این کشور را برگزینید.

کاهش مالیات ۱۰ درصدی فدرال از درآمد مشمول مالیات در برخی از استان‌های کشور کانادا مجاز خواهد بود. در واقع این کاهش ۱۰ درصدی به منظور جبران قسمتی از بار مالیاتی استان قرن در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن معاهدات انجام شده، سود قابل انتساب یک شرکت غیرمقیم به صورتی مشخص می‌شود که شعبه مجزا و متمایز باشد. در رابطه با میزان مالیات در کانادا باید موارد تجارتی و برخی از مهم‌ترین قوانین این کشور را مورد بررسی قرار داد. مالیات‌های استان‌های مختلف کانادا از ۸ تا ۱۶ درصد متفاوت خواهد بود. در واقع این مالیات‌ها فقط در زمانی قابل اجرا هستند که شرکت دارای یک مرکز دائمی در استان مورد نظر باشد.

نکته‌ای که در رابطه با شرکت‌های مقیم کشور کانادا وجود دارد، این است که در صورت تعیین محل سکونت، شرکتی که پس از تاریخ ۲۶‌ آوریل ۱۹۶۵ در این کشور تأسیس شده باشد، به عنوان مقیم کانادا شناخته می‌شود.
بر اساس بودجه فدرال در سال ۲۰۱۰ این دولت متعهد شد که قوانین جدیدی را برای مالیات گروه‌های مختلف شرکتی اعمال کند یا قوانین موجود را مورد بررسی قرار دهد. باتوجه به قوانینی که مورد بررسی قرار گرفت، مشخص می‌شود که مالیات در کانادا چند درصد است. نرخ مالیات در کانادا با توجه به قوانین مشمول بر آن مشخص می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 

[irp posts=”9777″ name=”بهترین شهر کانادا برای ایرانیان در سال 2023″]

معاهده و معافیت های مالیاتی در کشور کانادا

کشور کانادا از شبکه بسیار وسیع و گسترده‌ای به منظور معاهدات مالیاتی بین‌المللی با برخی از شرکت‌های تجاری برخوردار است. در واقع این کشور از کنوانسیون مالیاتی به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف در زمان مذاکره در معاهدات مالیاتی خود استفاده می‌کند. این معاهدات باعث کاهش نرخ‌های مالیات تکلیفی برای درآمد‌های مختلف می‌شود. همچنین این معاهدات مالیاتی که برای مشخص کردن میزان مالیات در کانادا اعمال می‌شوند، مقررات دیگری نیز دارند. این قوانین بر رفتار مالیاتی درآمد غیر مقیم کانادا‌ و اشخاصی که به عنوان افراد غیر مقیم در این کشور شناخته می‌شوند، تأثیر خواهد گذاشت.

میزان مالیات در کانادا به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد؛ اما در این میان برخی از درآمد‌ها در این کشور شامل هیچ گونه مالیاتی نخواهند شد. از مهم‌ترین درآمد‌هایی که در این کشور مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، شامل کادو‌ها و ارثیه و مزایای مرگ از برنامه‌های بیمه عمر است. در صورتی که فرد در لاتاری برنده شود یا برنده شدن به واسطه شرط‌بندی و قمار را تجربه کند، احتیاج به پرداخت کردن مالیات نخواهد داشت. حقوق بازنشستگی، معلولیت جنگ و سود به دست آمده از فروش اقامتگاه اصلی مالیات‌دهندگان نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه اخذ ویزای استارتاپ برای راه اندازی استارتاپ با مجموعه اپلای 4 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

  1. چرا دولت کانادا نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد بسیار سختگیرانه عمل می‌کند؟

دولت کانادا به طور معمول در هر سال بخش عمده‌ای از درآمد خود را به واسطه دریافت مالیات بر درآمد تأمین خواهد کرد. به همین دلیل قوانین سختگیرانه‌ای را نسبت به پرداخت این قوانین در نظر گرفته است.

  1. چه عواملی بر میزان مالیات بر درآمد در کشور کانادا تأثیر خواهد گذاشت؟

میزان پرداختی مالیات بر درآمد در کشور کانادا به میزان درآمد هر فرد بستگی دارد. در واقع هر چه میزان درآمد دریافتی بالاتر باشد، میزان مالیات بیشتری نیز باید پرداخت گردد.

  1. کدام یک از استان‌های کانادا دارای مالیات بر درآمد کمتر هستند؟

در بین تمامی استان‌های این کشور معمولاً استان انتاریو و نواحی شمال غربی و آلبرتا، دارای مالیات کمتری هستند.

 

تلگرام
واتساپ
لینکدین
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا Apply4Residency ؟

مشاوره انتخاب مسیر صحیح

تضمین کیفیت خدمات

قیمت و روش پرداخت منصفانه

رزرو وقت مشاوره

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.