apply4residency
Search
Close this search box.

همه چیز درباره مالیات در هلند | از نرخ تا شرایط

همه چیز درباره مالیات در هلند | از نرخ تا شرایط

در این نوشته شما میخوانید:

 

سیستم مالیات در هلند می‌تواند پیچیده به نظر برسد، به خصوص اگر تازه وارد هستید. اگر در حین زندگی در هلند درآمد کسب می‌کنید، باید نرخ مالیات در هلند را بپردازید. هلند یک کشور آگاه اجتماعی است و افراد با درآمد بالاتر می‌توانند انتظار مالیات قابل توجهی بر حقوق خود داشته باشند (تا ۳۷٪). با این حال، وضعیت شخصی، نوع کار، وضعیت اقامت، و سایر دارایی‌ها و درآمد‌ها (به ویژه از خارج) به طور قابل توجهی بر موقعیت شما تأثیر می‌گذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه اندازی استارتاپ در این کشور، حتما به صفحه ویزای استارتاپ هلند مراجعه کنید. 

 

عوامل مؤثر بر نرخ مالیات هلند

اداره مالیات در هلند (Belastingdienst)یکی از نهاد‌های وزارت دارایی است. Belastingdienst مسئول جمع‌آوری مالیات و کمک‌های تأمین اجتماعی است. درآمد‌های مالیاتی عمدتاً هزینه‌های دولت را تأمین می‌کند. این شامل یارانه‌های هنری، فرهنگی، مسکن، مراقبت از کودکان، مراقبت‌های بهداشتی، بازنشستگی و مزایای امنیت اجتماعی است.

مقیم مالیاتی هلند

وقتی مقیم هلند می‌شوید و در هلند درآمد کسب می‌کنید، باید اظهارنامه مالیات بر درآمد را ارسال کنید و مالیات بپردازید. اما این به چه معنا است؟ اگر روابط قابل اثباتی با هلند دارید (مثلاً در این کشور زندگی می‌کنید یا کار می‌کنید)، پس از همان روز اول مالیات‌دهندگان مقیم هستید. به عنوان یک مالیات دهنده مقیم، سیستم مالیات در هلند از دارایی‌های شما در سراسر جهان مالیات می‌گیرد. اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید اما درآمدی دریافت می‌کنید که مشمول مالیات در هلند است، شما عموماً یک مالیات دهنده غیر مقیم هستید.

افراد غیر مقیم همچنین می‌توانند برای مقاصد مالیاتی به عنوان مقیم رفتار کنند. به منظور دسترسی به اقلام کسر هلندی، کسانی که واجد شرایط حکم ۳۰ درصدی هستند، ممکن است بخشی از دسته کوچک مالیات‌دهندگان غیرمقیم باشند. هنگام ورود یک شرکت به هلند برای شروع یک تجارت جدید، سیاست‌های مالیات در هلند عوامل مهمی هستند. ترکیبی محکم از نرخ‌ مالیات هلند و مشوق‌های مالی، این کشور را به انتخابی مطمئن به عنوان پایگاهی برای عملیات بین‌المللی تبدیل می‌کند. مقامات مالیاتی هلند رویکردی منعطف و عملی با نگرش فعالانه دارند.

مطلب پیشنهادی: 

[irp posts=”10731″ name=”اخذ اقامت هلند | از مزایا و شرایط تا مراحل و چالش ها”]

مزایای مربوط به سیاست مالیاتی هلند

  • شبکه گسترده‌ای از نزدیک به ۱۰۰ معاهده مالیاتی دوجانبه برای جلوگیری از مالیات مضاعف و در بسیاری از موارد، کاهش یا بدون مالیات بر سود سهام، بهره و حق امتیاز.
  • وضوح و اطمینان از قبل در مورد پیامد‌های مالیاتی سرمایه‌گذاری‌های عمده پیشنهادی در هلند.
  • یک معافیت مشارکت گسترده (۱۰۰%) معافیت برای سود سهام واجد شرایط و سود سرمایه،که برای دفاتر مرکزی اروپا حیاتی است.
  • یک رژیم وحدت مالی کارآمد، یکپارچه‌سازی مالیاتی برای فعالیت‌های هلندی در یک گروه شرکتی.
  • در بیشتر موارد، مالیات تکلیفی برای پرداخت‌های بهره خروجی و حق امتیاز وجود ندارد.
  • برای شرکت‌هایی که به دنبال آوردن کارمندان از خارج از کشور هستند، حکم ۳۰ درصد به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا ۳۰ درصد از حقوق کارکنان را بدون مالیات در هلند ارائه کنند تا هزینه‌های اضافی را که کارکنان بین‌المللی هنگام نقل مکان به هلند متحمل می‌شوند، جبران کنند.
  • تحریک نوآوری و سرمایه‌گذاری خارجی پایدار و کارآفرینی

 

شرایط مالیات هلند

 

حمایت هلند از نوآوری ها و سرمایه گذاری های پایدار:

  • اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه یا :WBSOبه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآور غرامت برای بخشی از هزینه‌های دستمزد تحقیق و توسعه (R&D) سایر هزینه‌ها و مخارج ارائه می‌دهد.
  • کمک هزینه سرمایه‌گذاری انرژی (EIA) به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که ۴۵. ۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری‌های کارآمد انرژی و انرژی پایدار را از سود مشمول مالیات، علاوه بر استهلاک معمول، کسر کنند.
  • کسر سرمایه‌گذاری زیست محیطی (MIA) به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا حداکثر ۴۵٪ از هزینه‌های سرمایه‌گذاری را برای یک سرمایه‌گذاری سازگار با محیط زیست در کنار کسر مالیات سرمایه‌گذاری معمولی کسر کنند.
  • استهلاک خودسرانه سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی (Vamil) به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که ۷۵ درصد از هزینه‌های یک سرمایه‌گذاری واجد شرایط سازگار با محیط‌زیست را به یک‌باره مستهلک کنند.

احتمالا مطلب زیر هم برایتان مفید خواهد بود: 

ویزای استارتاپ کانادا

 

انواع مالیات در هلند

مالیات‌های اصلی در هلند که افراد موظف به پرداخت آن هستند عبارتند از:

مالیات بر درآمد شرکت

در انواع مالیات در هلند اگر صاحب یک شرکت سهامی خاص یا عمومی هستید، باید اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکتی (VPB)را برای شرکت خود تکمیل کنید. بنیاد‌ها یا انجمن‌ها باید اظهارنامه مالیاتی شرکت را فقط در شرایط خاص تکمیل کنند. بسته به سطح سود، ممکن است معاف شوید.

مالیات بر دستمزد، مالیات بر درآمد و بیمه اجتماعی

در انواع مالیات در هلند اگر کارمندانی را در هلند استخدام می‌کنید، باید مالیات بر حقوق را از دستمزد آن‌ها کسر کنید. مالیات حقوق و دستمزد شامل مالیات بر دستمزد، سهم بیمه کارمندان و ملی و مشارکت‌های قانون بیمه مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر درآمد (سهم کارفرما) است.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT – BTW)

اگر در هلند کسب و کار دارید یا اگر یک شرکت خارجی با شعبه هلند اداره می‌کنید، ممکن است مجبور به پرداخت مالیات بر گردش مالی (VAT)در هلند باشید. اگر شرکت شما در خارج از کشور تأسیس شده باشد، اما در هلند تجارت می‌کند، این مالیات نیز اعمال می‌شود. در انواع مالیات در هلند شما به یک شماره VAT  نیاز دارید.

مالیات تکلیفی بر سود سهام

اگر کسب‌وکاری در هلند دارید و از خارج از کشور بهره، حق امتیاز یا سود سهام دریافت می‌کنید، مالیات کسر شده (برونبلاستینگ) اغلب از پرداخت این منابع درآمد کسر می‌شود. اگر هلند یک معاهده مالیاتی با کشوری که درآمد از آن سرچشمه می‌گیرد منعقد کرده باشد، ممکن است مستحق معافیت کامل یا جزئی یا بازپرداخت نرخ مالیات هلند کسر شده باشید.

مالیات زیست محیطی

صاحبان مشاغل در هلند ممکن است مجبور به پرداخت مالیات‌های زیست محیطی مختلف باشند. اگر کسب و کار شما از آب مورد نیاز کار خود را ازآب‌های زیرزمینی استخراج می‌کند، باید نرخ مالیات هلند آب‌های زیرزمینی را بپردازید. شما همچنین برای هر آب و برق اصلی استفاده شده مالیات می‌پردازید.

مالیات بر ارث و هدیه

اگر صاحب کسب و کاری در هلند هستید، ورثه شما باید پس از مرگ شما امور مالیاتی شما را حل و فصل کنند. علاوه بر این، هلند هیچ گونه مالیات منبعی بر پرداخت بهره و حق امتیاز اعمال نمی‌کند، همچنین هلند مالیات بر سود شعبه اعمال نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی: 

[irp posts=”10658″ name=”معرفی بهترین شهرهای هلند برای زندگی، کار و مهاجرت در سال 2023″]

قوانین مالیاتی هلند

طبق قوانین هلند، برخی از شرایط شخصی تعیین می‌کند که آیا شما مقیم رسمی هلند هستید یا خیر. برای تعیین وضعیت خود باید برخی از پارامتر‌ها را در نظر بگیرید، به عنوان مثال، مدت اقامت شما در هلند، جایی که خانه و خانواده شما در آن هستند و محل کار شما. میزان مالیاتی که باید در هلند بپردازید به وضعیت اقامت شما بستگی دارد. در انواع مالیات در هلند چهار دسته وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها قرار بگیرید:

 

نرخ مالیات در هلند

 

مالیات‌دهندگان مقیم

اگر مالیات‌دهندگان مقیم هلند هستید، بر کل درآمد خود در سراسر جهان مالیات پرداخت خواهید کرد. بنابراین فرقی نمی‌کند در کجای دنیا درآمد خود را کسب کنید. اداره مالیات در هلند هر گونه درآمد یا درآمد کسب و کار، اشتغال یا سرمایه‌گذاری را در قالب مزایای دوره‌ای مشمول مالیات می‌داند.

مالیات‌دهندگان غیر مقیم

اگر مالیات‌دهندگان غیر مقیم هلند هستید، فقط بر هر درآمدی که ممکن است در این کشور وضع شود، مالیات پرداخت خواهید کرد. این شامل درآمد شغلی، اداره یک تجارت، مزایای دوره‌ای، درآمد حاصل از املاک و مستغلات در هلند یا بخشی از سهام یک شرکت هلندی است. با این حال، برخی از درآمد‌های خارج از هلند نیز ممکن است مشمول مالیات باشد.

مالیات‌دهندگان غیر مقیم واجد شرایط

اگر در خارج از هلند زندگی می‌کنید، اما بر بیشتر درآمد سالانه خود در این کشور مالیات می‌پردازید، در دسته مالیات‌دهندگان غیر مقیم واجد شرایط قرار می‌گیرید. اگر در یکی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس، یا یکی از شهرداری‌های خاص هلند (بونایر، سابا، یا سینت اوستاتیوس) زندگی می‌کنید، بخشی از این دسته هستید. به عنوان یک مالیات دهنده غیر مقیم واجد شرایط، باید در هلند بیش از ۹۰ درصد از درآمد جهانی خود را پرداخت کنید. این بدان معناست که شما می‌توانید از همان کسورات، اعتبارات مالیاتی و کمک هزینه معاف از مالیات مانند مالیات‌دهندگان مقیم برخوردار شوید.

مالیات‌دهندگان جزئی غیر مقیم

در صورتی که برای زندگی در هلند آمده‌اید و واجد شرایط دریافت ۳۰ درصد مزایای حاکم برای کارمندان ورودی هستید، می‌توانید وضعیت جزئی مالیات‌دهنده غیر مقیم را انتخاب کنید. اگر شما این وضعیت را دارید، برای بخشی از مالیات بر درآمد، مالیات دهنده غیر مقیم محسوب می‌شوید. در اصل، اگر این مورد را انتخاب کنید، مالیات کمتری در هلند می‌پردازید.

سیستم مالیات هلند برای خارجی‌ها

هنگامی که به هلند مهاجرت می‌کنید، به وضعیت مالیات‌دهندگان مقیم خواهید رسید. این بدان معناست که شما مالیات بر درآمد و سهم تأمین اجتماعی را پرداخت خواهید کرد. با این حال، اگر تخصص خاصی دارید، ممکن است مشمول قوانین مالیاتی خاصی باشید.

حکم ۳۰ درصد

حکم ۳۰ درصد یک مشوق مالیاتی برای کارمندان خارج از کشور است که مهارت‌های خاصی را به هلند می‌آورند. سود مالی بر اساس حقوق ناخالص سالانه شما محاسبه می‌شود. از این مبلغ ۳۰ درصد از مالیات بر درآمد معاف است. علاوه بر این، به جز حق بیمه بازنشستگی، تمام پاداش‌ها، کمک هزینه تعطیلات و سایر مزایای شما تحت این حکم قرار می‌گیرند.Belastingdienst  حکم ۳۰٪ را هماهنگ و نظارت می‌کند، و کارفرمای شما باید قبل از شروع روند درخواست موافقت کند که حکم ۳۰٪ در مورد وضعیت شما اعمال می‌شود. در ژانویه ۲۰۱۹، مدت زمان ۳۰ درصد حکم از هشت سال به پنج سال کاهش یافت.

احتمالا مطلب زیر هم برایتان مفید خواهد بود: 

شرایط ثبت شرکت در هلند 

 

مالیات کسب و کارها در هلند

اگر صاحب یک کسب‌وکار در هلند باشید موظف به پرداخت مالیات هستید. تفاوتی ندارد که در خارج از این کشور زندگی می‌کنید یا در آن، در هر صورت باید اقدام به پرداخت مالیات کنید.

کسب درآمد از خارج

اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید اما درآمدی در داخل هلند دارید، یا دارایی در کشور دارید، می‌توانید طوری رفتار کنید که انگار برای کل سال وضعیت مالیات‌دهنده مقیم دارید. اگر از این گزینه استفاده می‌کنید، درآمد جهانی خود را در هلند نیز باید اعلام کنید. بیان درآمد خود از خارج از کشور همیشه به این معنی نیست که باید مالیات بر درآمد را در هلند بپردازید. به منظور اجتناب از پرداخت مالیات بر درآمد در چندین کشور، می‌توانید از تخفیف مالیات بر درآمد در تخفیف مالیات مضاعف برخوردار شوید.

معافیت از مالیات مضاعف برای مالیات‌دهندگان مقیم می‌تواند از طریق یک معاهده مالیاتی بین‌المللی یا بر اساس قوانین داخلی ارائه شود. مهم است که از قوانین بین کشور خود و هلند آگاه باشید تا از مشکلات بعدی با ادارات مالیاتی هر دو کشور جلوگیری کنید. برای کاهش فرار مالیاتی جهانی، ۹۷ کشور جهان، قرارداد تبادل خودکار اطلاعات (AEOI) را امضا کرده‌اند، توافقی که امکان تبادل اطلاعات بین کشور‌ها را بدون نیاز به درخواست آن فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ویزای استارتاپ انگلیس

 

مالیات در هلند

 

مالیات بر درآمد در هلند

در هلند علاوه بر مالیات بر دستمزدی که به طور خودکار در طول سال پرداخت می‌کنید – که هر ماه از حقوق ناخالص شما کسر می‌شود – احتمالاً باید یک اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه ارائه دهید. اظهارنامه مالیاتی شما جنبه‌های دیگر مالی شما را در نظر می‌گیرد، مانند وام مسکن، درآمد شریک، پس انداز، سرمایه‌گذاری، کسر مالیات در هلند مانند هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و غیره. مبلغ کل مالیات قابل پرداخت با اعمال نرخ‌های مالیاتی مختلف هلندی برای درآمد‌های مشمول مالیات مختلف در جعبه‌ها محاسبه می‌شود. سپس مبلغ محاسبه شده با یک یا چند اعتبار مالیاتی کاهش می‌یابد.

دستورالعمل‌هایی درباره محاسبه مالیات بر درآمد هلند:

کادر ۱: درآمد حاصل از سود، اشتغال، و مالکیت خانه در سال ۲۰۲۲، درآمد تا ۶۹۳۹۸ یورو با ۳۷. ۰۷ درصد مالیات مشمول مالیات می‌شود، در حالی که درآمد‌های بیش از حد مجاز با ۴۹. ۵ درصد مالیات مشمول مالیات می‌شوند. در سال ۲۰۲۳، نرخ کاهش ۳۶. ۹۳٪ در درآمد تا سقف ۷۳۰۳۱ یورو را پرداخت خواهید کرد. همه کارگران دارای اعتبار مالیاتی کلی ۳۰۷۰ یورو (۲۸۸۸ یورو در سال ۲۰۲۲) هستند.

کادر ۲: درآمد حاصل از بهره قابل توجه با ۲۶. ۹٪ مالیات مشمول مالیات است.

کادر ۳: درآمد حاصل از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری با نرخ مالیات ثابت ۳۲ درصد مشمول مالیات می‌شود. مالیات‌دهندگان دارای محدودیت سرمایه معاف از مالیات ۵۷۰۰۰ یورو هستند.

مطلب پیشنهادی: 

[irp posts=”9561″ name=”شرایط مهاجرت به هلند برای راه اندازی کسب و کار در سال 2023″]

مالیات در هلند و شرایط موثر بر آن

دولت هلند احساس می‌کند که مالیات در هلند ممکن است مانعی برای اقامت یا ایجاد تجارت در هلند برای شخص یا شرکت ایجاد نکند، بنابراین سیستم مالیاتی هلند مشوق‌های زیادی را برای شرکت‌های فعال بین‌المللی و کارمندان خارجی فراهم می‌کند. علاوه بر این، هلند با بسیاری از کشور‌های دیگر معاهدات مالیاتی  منعقد کرده است تا از مالیات مضاعف جلوگیری کند.

اگر شریک دارید؛ یعنی متاهل هستید، یک شراکت ثبت شده داریدیا شخصی در آدرس شما ثبت نام کرده است، این ممکن است بر مالیاتی که باید بپردازید و همچنین هرگونه تخفیف مالیاتی تأثیر بگذارد. مشاغل آزاد و حرفه‌ای‌های خوداشتغال از نظر مالیات بر گردش مالی (VAT) کارآفرین محسوب می‌شوند. این بدان معناست که آن‌ها باید مالیات بر ارزش افزوده را از درآمد خود شارژ و پرداخت کنند. اگر درآمد شما کم است، می‌توانید برای طرح مالیات مشاغل کوچک (kleineondernemersregeling) درخواست دهید. برخی از خدمات مانند روزنامه نگاران و مترجمان از مالیات در هلند بر ارزش افزوده معاف هستند.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه اخذ ویزای استارتاپ برای راه اندازی استارتاپ با مجموعه اپلای 4 تماس بگیرید.

 

تلگرام
واتساپ
لینکدین
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرا Apply4Residency ؟

مشاوره انتخاب مسیر صحیح

تضمین کیفیت خدمات

قیمت و روش پرداخت منصفانه

رزرو وقت مشاوره

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.

خدمات مشاوره

برای ارتباط با کارشناس فرم زیر را تکمیل نمایید.